KTM Forums banner

Hoe u een KTM VIN# kunt lezen (zie bericht nr. 1)

4 reading
324K views 67 replies 30 participants last post by  johnrepsol111  
#1 · (Edited by Moderator)
Een recente posting met de vraag welke motor een eigenaar had op basis van zijn VIN-nummer, herinnerde me eraan dat ik al geruime tijd van plan was een uitleg te schrijven over hoe je de 17 letters/nummers waaruit een KTM VIN# bestaat, kunt ontcijferen.

Ik heb hier wat ik heb samengesteld als een bestand van 3 afzonderlijke pagina's toegevoegd.

Het VIN (Vehicle Identification Number) is nu een wereldwijde standaard en is te vinden op alle voertuigen. Maar elke fabrikant heeft een paar verschillen in de manier waarop ze hun info aan het nummer toevoegen. Daarom moet je alleen gebruiken wat ik hier heb opgeschreven om een KTM VIN# te ontcijferen.

Voel je vrij om te reageren, te corrigeren of vragen te stellen, en ik zal proberen te antwoorden. (Houd er rekening mee dat ik geen werknemer ben van een KTM-bedrijf. Mijn KTM-kennis komt uitsluitend van 11 jaar gebruik van alleen KTM-motoren voor de races van mijn zoon. Ik functioneer als zijn hoofdsponsor, monteur, chauffeur, pitcrew en meer.)

OPMERKING: Om de drie documenten in een leesbaar formaat te kunnen zien, klik je gewoon op een ervan en klik je vervolgens nogmaals.

Merk ook op dat ik informatie heb gebruikt die vrij beschikbaar is op het net, informatie van een paar bronnen heb gecombineerd en wat van mijn eigen kennis/wat ik heb geleerd, heb toegevoegd. Als iemand het gevoel heeft dat ik door dit te doen de informatie heb gebruikt die ze hebben verstrekt, ben ik graag bereid hen daarvoor te bedanken. Maar wat je hier ziet, is door mij geschreven met als enig doel KTM-eigenaren te helpen en er is geen financieel gewin voor mij uit.

Voel je vrij om te kopiëren/distribueren/weg te geven wat ik hier heb geproduceerd zonder mij om toestemming te vragen of mij enige credits te geven. (Als deze info je heeft geholpen en je me ergens tegenkomt, voel je vrij om me een biertje aan te bieden...)

OPMERKING! Ik heb de bijgevoegde documenten geĂĽpgraded om meer info toe te voegen:
Image
Image
Image

#3 ·
Een recente posting van een nieuw lid dat een motorfiets heeft gekocht in de veronderstelling dat het een ander jaar was dan het daadwerkelijk is, herinnerde me hieraan: Het 10e nummer in het VIN# is het modeljaar, NIET het fabricagejaar. KTM begint met de productie van hun nieuwe modellen in het jaar ervoor en verkoopt ze vanaf ongeveer augustus van het jaar voor het modeljaar (dus je kunt de eerste exemplaren van het 2020-model kopen in ongeveer augustus 2019). De enige manier om erachter te komen welk jaar je motorfiets is geproduceerd, is door de kleine "klok" te controleren die je op de motorkast vindt. Op de 125sx bevindt deze zich rond de versnellingspook, maar ik heb geen idee waar deze zich op andere motoren bevindt. Maar zelfs dan wordt het een beetje een raadspel, want deze identificatie vertelt ons alleen wanneer de behuizingen zijn gemaakt, niet wanneer de motor is geassembleerd...

#4 ·
Nadat ik een lid met een KTM-motorfiets uit 1992 advies had gegeven, kwam ik erachter dat KTM in 1992 nog steeds hun eigen framenummeringssysteem gebruikte (en niet de wereldwijde standaard VIN#). Mij was verteld dat ze het in 1989 niet meer gebruikten. Maar duidelijk niet! Ik zal op een gegeven moment de wijzigingen aan pagina 3 aanbrengen. Dit betekent alleen dat als je een KTM uit 1992 of ouder hebt, je nummer begint met het jaar als de eerste twee cijfers, gevolgd door de maand als cijfer 3 en 4, en dat er geen VIN# is (9202-xxxxxx, geproduceerd in februari 1992). Maar goed... er is altijd een kans dat KTM het oude systeem bleef gebruiken voor motoren die sinds 1987 niet waren veranderd, maar alle nieuwe modellen die vanaf eind 1987 werden geĂŻntroduceerd, kregen een VIN#...

#8 ·
#6 ·
Hallo, ik ben van plan een KTM 690 Duke uit 2015 te kopen, volgens de dealer en de registratiepapieren... De VIN zegt echter dat het een model uit 2014 is? - De registratiepapieren zeggen september 2015, en ik hoopte dat het een vroege 2016-versie motor kon zijn, maar ik denk het niet :)

De VIN is VBK LDT402 EM 761378 - Ik heb de bovenstaande bijlage bekeken, maar niet veel info gevonden, behalve dat het een model uit 2014 is...

Alle verdere info zou echt gewaardeerd worden :)

#7 ·
Yep. Dit is voornamelijk samengesteld voor de offroad-motoren. Maar ik heb het in mijn "Things To Do" lijst staan om ook de KTM Road Bikes op te nemen. Moet er alleen nog even aan toekomen... Ik verwacht dat die van jou een model uit 2014 is dat in september 2015 op de weg is geregistreerd.

#13 ·
Weet iemand in welk jaar de cijfers 4,5,6 van de betekenissen veranderden? Ik heb nu een KTM EXC 350 2021 en die cijfers zijn EXA op mijn framenummer?
Omdat KTM geen inzicht geeft in hoe ze tot elk individueel VIN# komen (toen ik deze VIN#-hulpthread schreef, heb ik vele uren besteed aan het ontcijferen van wat de veranderingen in de VIN# betekenden).

Als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat EX staat voor Enduro Cross en A geeft aan dat je motor de "A"-versie van de motor heeft. (motor met startnummers 793 geproduceerd in 2020, 2021, 2022, 2023. De motor van 2017, 2018, 2019 had de startnummers 792. De motor van 2013, 2014, 2015, 2016 begon met nummer 777. De motor van 2012 heeft het startnummer 772. In 2011 was de enige motor die 772 als startnummer had de 350SXF, omdat dit toen de nieuwe motor was die KTM had ontwikkeld en alleen in SX gebruikte. En waarom vertel ik je dit allemaal? Vaak, wanneer de motor een upgrade heeft die zijn kenmerken verandert (meer vermogen, grote update in een of meer onderdelen etc.), zal KTM dit in de VIN# laten zien door cijfer 6 bij te werken. Maar dat is vaak het gevolg van verbeteringen in de motor PK's, een nieuwe versnellingsbak, veranderingen in de belangrijkste onderdelen in de motor. Zoals je zou hebben begrepen, zorgt dit er ook voor dat KTM de eerste 3 cijfers in het motornummer verandert. Dus als ik een tweede gok zou moeten doen, zou ik zeggen dat de "A" in je VIN# hoogstwaarschijnlijk vanaf de eerste 350f-motor is geweest (omdat ik het vermoeden heb dat de upgrades die de eerste drie cijfers in het motornummer veranderden, niet direct gerelateerd waren aan het motorvermogen en dus de "A" is gebleven. Maar als je weet van een verandering in het 6e nummer op een 350f, corrigeer me dan gerust.

#16 ·
Nu KTM fabrieken heeft in China. India, Indonesië en Brazilië, het is waarschijnlijk tijd voor mij om de KTM VIN#-decoder bij te werken... maar hier is wat ik je kan vertellen: MD2JGJ406NCXXXXXX
M:
Fabrikant en land van fabricage (Deze 3 gecombineerd vertellen ons wie en waar) Op dit moment hebben we reden om aan te nemen dat "M" India betekent.
D: Fabrikant en land van fabricage (Deze 3 gecombineerd vertellen ons wie en waar)
2: Fabrikant en land van fabricage (Deze 3 gecombineerd vertellen ons wie en waar)
J: Type motorfiets. Geen idee wat J en G op dit moment betekenen. Zal proberen erachter te komen.
G: Type motorfiets. Geen idee wat J en G op dit moment betekenen. Zal proberen erachter te komen.
J: Niveau van upgrade in motorvermogen. In oudere motoren betekende J de eerste upgrade in vermogen... maar hier weet ik het niet zeker.
4: 4-takt
0: Gebruik op de snelweg
6: Controlecijfer
N: Bouwjaar van de motorfiets: 2022
C: Assemblagefabriek: China (op dit moment slechts een weloverwogen gok)

#17 ·
Ik heb een probleem met het uitzoeken van het type crossmotor dat ik net heb gekocht, genaamd KTM. Ze zeiden dat het niet naar boven kwam. Mij werd verteld dat het een KTM 250 SX uit 1996 was, maar als ik iets anders heb gekregen, wil ik het graag weten. Kan iemand me helpen met het VIN-nummer? De VIN is VBKMXJ205RM303960. Bedankt bij voorbaat.

#18 ·
Welkom op het forum!
Ik heb een probleem met het uitzoeken van het type crossmotor dat ik net heb gekocht, genaamd KTM, ze zeiden dat het niet naar boven kwam. Er werd mij verteld dat het een 1996 KTM 250 SX was, maar als ik iets anders heb gekregen, wil ik het graag weten. Kan iemand mij helpen met het VIN? De VIN is VBKMXJ205RM303960, bedankt op voorhand
Uw VIN# vertelt ons het volgende:
VBK: KTM, Oostenrijk
MXJ: Motocross Dirt Bike. De uwe is een 250SX/MX
2: 2-takt
0: Gebruik op de weg (vroege motoren waren multifunctioneel en zelfs als de motor in 1994 een MX-motor was, zouden we het vandaag de dag nauwelijks als zodanig beschouwen... dus deze motor zou ook af fabriek lichten hebben gehad.
5: Controlecijfer
R: Productie-/assemblagejaar 1994
M: Assemblagefabriek Mattighofen in Oostenrijk
303960: Productieserienummer.

#21 ·
Dus mijn vin is VBKEXJ207PM303010 het is een 2-takt 250 maar weet niet zeker welk model ik moet bestellen voor onderdelen? Alle hulp zou worden gewaardeerd
Welkom op het forum.

Uw VIN# vertelt ons het volgende:
VBK: KTM, Oostenrijk
EXJ: Enduro Cross Dirt Bike. De uwe is een 250EXC
0: Gebruik op de weg (vroege motoren waren multifunctioneel en zelfs als de motor in 1993 een EXC-motor was, zouden we dat vandaag de dag nauwelijks als zodanig beschouwen... dus deze motor zou ook af fabriek lichten hebben gehad).
7: Controlecijfer
P: Bouwjaar/assemblage 1993 (dan weer... P kan ook 2023 betekenen, maar als dat het geval was, zou je niet hebben gevraagd welke motor je hebt...)
M: Assemblagefabriek Mattighofen in Oostenrijk
303010: Productieserienummer.

Wat betreft het bestellen van onderdelen... je zult helaas moeite hebben om nieuwe OEM-onderdelen voor je motor te vinden, aangezien KTM ze niet meer maakt voor 30 jaar oude motoren. Het beste wat ik kan doen, is je de onderdelenlijst van KTM Worlds geven voor alle KTM's. KTM Motorcycle OEM Parts, KTM World want soms gebruiken een paar jaar jongere motoren dezelfde onderdelen. Succes!!

#23 ·
VBKEXE4003M133393 Kan iemand me alsjeblieft helpen? Ik heb deze motor al zoveel jaar en nu ik ben verhuisd, staat hij al een tijdje stil. Ik heb hem naar garages gebracht en ze zeggen dat ik een nieuwe carburateur nodig heb. Maar ik kan niets over deze motor vinden. Ik heb de KTM-onderdelen bekeken en het dichtst bij de carburateur dat ik heb, is $1.500. Is het de moeite waard om hem op dit moment nog te proberen te redden?

#24 ·
VBKEXE4003M133393 kan iemand me alsjeblieft helpen. Ik heb deze motor al zoveel jaren en nu ik ben verhuisd, staat hij al een tijdje stil. Ik heb hem naar garages gebracht en ze zeggen dat ik een nieuwe carburateur nodig heb. Maar ik kan niets over deze motor vinden. Ik heb de KTM-onderdelen doorzocht en het dichtst bij de carburateur dat ik heb, is $1.500. Is het de moeite waard om hem op dit moment nog te proberen te redden?
Welkom op het forum.

Laten we meteen in de VIN# van je motor duiken.
Je VIN#: VBKEXE4003M133393
VBK: KTM Oostenrijk
EX: Enduro Cross
E: De upgradeversie van je motor (Merk op dat deze niet met A begint, dus het is een beetje gissen. Maar de volgende versie zou F zijn).
4: Viertakt
0: Gebruik op de snelweg. (Je kunt de motor laten registreren voor de weg, hij heeft lichten of de optie om lichten toe te voegen)
0: Controlecijfer
3: Bouwjaar/assemblage. Je motor is geassembleerd in 2003
M: Assemblagefabriek Mattighofen
133393: Motornummer

Wat betreft je dilemma over wat je met de motor moet doen. Hij is 20 jaar oud en het klinkt alsof hij geen zwaar leven heeft gehad. Er is een opleving in klassieke motoren/veteranenraces waarbij je racet tegen motoren van vergelijkbare leeftijd. Kijk op het web wat vergelijkbare motoren vandaag de dag opleveren en je zou wel eens verrast kunnen zijn...

#30 ·
Net deze motor opgehaald, VBKRFA4087M183994. Ik weet niet zeker wat de rfa is en kan geen info vinden, help me alsjeblieft
VBK: KTM en Oostenrijk
RFA: Sorry, geen idee waar RF voor staat. Maar ik verwacht dat de A een vroege versie van dit model aangeeft.
4: 4-takt
0: Gebruik op de snelweg (heeft lichten en snelheidsmeter)
8: Controlecijfer
7: Geassembleerd in 2007
M: Assemblagefabriek Mattighofen Oostenrijk
183994: Serienummer van de motorfiets

#32 ·
Mijn vin# VBKXWM238EM346680 probeert erachter te komen of het een 6 dagen editie is. In de handleiding heeft de vorige eigenaar 6 dagen gemarkeerd, maar ik weet het niet zeker. Het heeft wel de lectron carb, en een paar andere dingen. Ik weet alleen niet of hij ze erop heeft gezet
XWM: Uw motor is een 2014 KTM 300 XC-W
3: Offroad gebruik
8: Controlecijfer
E: Productiejaar. In dit geval 2014
M: Assemblagefabriek Mattighofen Oostenrijk
346680: Productieserienummer van de fiets.

#34 ·
Hoi mensen, ik ben op zoek naar informatie over deze motor die ik net heb gekocht. Wat is de informatie die je kunt geven VBKMXM233DM289664, zeer gewaardeerd.
Sorry voor de vertraging.

MX: Motorcross
M: Naarmate deze letter omhoog gaat, geeft dit upgrades voor de motor aan en vaak ook meer pk
2:
2-takt
3: Offroad
3: Controlecijfer
D: Productiejaar. Ofwel 1983 of 2013. (Dit zou je gemakkelijk moeten kunnen uitzoeken...)
M: Montagefabriek: Mattighofen.
289664: Productieserienummer van de motorfiets.

#38 ·
Hoi allemaal! Mijn framenummer is gewist. Maar ik heb het motornummer van KTM EXC 200, motornummer: 2-523*10001. Kan iemand mij vertellen welk jaar mijn motor of motorfiets is? Bedankt!
Het eerste nummer is een 2, dat maakt de motor een 2002. Het nummer 523 vertelt ons dat de motor 200cc is. De 10001 is het serienummer van de motor.

#44 ·
Help nodig -VBKMXN2363M361729-
VB: Oostenrijk
K: Fabrikant (KTM)
N: Een beetje verbeterde MX sinds de eerste keer op de markt kwam.
3: Offroad
6: Controlecijfer
361729: Serienummer van de motorfiets.
3: Vervaardigd in 2003
M: Vervaardigd in de fabriek van KTM (Mattighofen)

Als je wilt weten voor welke race de motorfiets is gemaakt, staat die info in het motornummer onder de linkerkant van de cilinder.

#46 ·
Weet je toevallig ook welke carburateur erop zit? Het is een Klein of zoiets, zeker geen Mikuni. Zodra ik het gas opendraai, stroomt het vrij uit een slang die van de vlotterkamer komt. Ik denk dat de naald niet goed afdicht? Ik wilde er een carburateurkit voor vinden. Alle kennis daarover zou ik super dankbaar zijn. Nogmaals bedankt man.

#49 ·
Also I found engine code 2-548 02715
Kinda curious what model it is damn dude I feel like I owe ya lol
2 is het bouwjaar van de motor (2002). 548 is het model van de motor en 02715 is het serienummer van uw motor. Maar dan wordt het lastig... aangezien de 548-motor in 2004 uitkwam en tot 2007 meeging... De cilinder was een 250cc of een 300cc. Dit moet gestempeld/gegraveerd zijn op de cilinderkop of de cilinder.

#48 ·
Ik heb hierboven een bericht gezien met hetzelfde "mxn"-gedeelte, betekent dat dat het een 450 is? Zoals die van hem? Ik weet niets van deze motorfiets, alles wat ik weet is dat hij verdomd snel is en groot lijkt. Mij is verteld dat het een 300 is, maar ik weet het niet, dus model, motorinhoud, en ja, ik denk dat ik de carburateursituatie wel kan uitzoeken als je me die zou kunnen laten weten, bedankt maat.

#54 ·
Kun je me helpen mijn vin te ontcijferen?

VBKMXJ209SM305443
Welkom op het forum.

Laten we erin duiken...

VBK: Oostenrijk en KTM
J: Naarmate de cijfers/letters toenemen, geeft dit upgrades aan sinds de eerste versie.
2: Tweetakt
0: Weggebruik (heeft/had lichten)
9: Controlecijfer
S: Bouwjaar van de motor: 1995
M: Assemblagefabriek (Mattighofen Oostenrijk)
305443: Serienummer van de motorfiets