KTM Forums banner

TuneECU 690 Tuning software

116K views 124 replies 30 participants last post by  jpgibson  
#1 · (Edited)
TuneECU is een GRATIS softwaretool voor het herprogrammeren, diagnosticeren en testen van de Engine Control Unit (ECU) die is ingebouwd in Electronic Fuel Injected (EFI) Triumph-, KTM- en Aprilia-motorfietsen.

TuneECU-site
http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/index.html
http://www.tomhamburg.net/TuneECU_En/index.html
Met de bijgewerkte KTM Tunes-lijst
http://www.tomhamburg.net/KTM_Tune_list.html
Geweldige thread op ADVrider met een stapsgewijze handleiding voor de 690's
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=685657
GRATIS KTM 690 Tuning Software! @ Supermotojunkie
http://www.supermotojunkie.com/showthread.php?113690-FREE-KTM-690-Tuning-Software!
En de GROTE Superduke 1000+ post TuneECU: Officieel onderwerp!
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=12511

Standaard disclaimers zijn van toepassing: Gebruik op eigen risico!

Lees de meeste bovenstaande dingen zorgvuldig voordat u het zelf doet. Als je het huiswerk hebt gedaan, staat je iets te wachten. Alles wat je nodig hebt is een pc (laptop) en een kabel als deze:
http://www.dualsportwarehouse.com/CJ-Designs-Tune-Ecu-Cables-For-KTM-Engines-TUNE-C-KTM.htm
http://www.stc-shop.at/index.php/ktm-adapterkabel.html

Deze thread is bedoeld als een verzamelpunt voor gebruikers om hierover te praten. Ik voel me niet bijzonder verantwoordelijk om dit als zodanig te modereren of te ondersteunen.

#5 ·
Hier en daar gelezen over afslaan. Het kan afhangen van individuele kenmerken voor elke motor.
Mijn Duke had af en toe afslaan, zelfs in originele staat. Vrijwel hetzelfde met de LeoVince uitlaat. Zeker met DB-killer eruit. Zelfs na het laden van Akra-kaarten trad het afslaan van tijd tot tijd op. Meestal bij behoorlijk hard afremmen en voor het stoppen bij verkeerslichten en dergelijke.
Maar nu heb ik de mapping zelf aangepast met TuneECU in het onderste deel van de L-maps (luchtdruk). Sindsdien geen afslaan meer.

Aangepaste lage druk (hoog vacuĂĽm) door de waarden geleidelijk te verhogen met maximaal 4% aan het einde in het lagere deel hPa onder 2900 tpm.
OPMERKING: Als u mogelijk geleidelijk steeds meer afslaan ervaart, kunnen er problemen zijn met de juiste brandstoftoevoer als gevolg van een verstopt brandstoffilter/pomp of injector en moet u dit eerst oplossen.

#6 ·
G2 Cam Grootte

Ik ben net aan het leren over de G2 Cam en zie dat deze in verschillende configuraties beschikbaar is. Kan iemand advies geven over welke ze hebben gekocht en commentaar geven op de resultaten?

#7 · (Edited)
EPT of EFI

Als ik de TuneECU-site bestudeer voor verschillende kaarten, zie ik sommige vermeld als EPT en andere als EFI. EFI betekent uiteraard Electronic Fuel Injection. Kan iemand mij vertellen wat EPT betekent? Ideeën over welke kaart te kiezen? Er staan er verschillende vermeld voor standaard en voor Akro-opstelling.

Het blijkt uit het lezen dat de 690 zowel de EPT- als de EFI-kaarten gebruikt? Wil iemand commentaar geven...

Nog een interessante link over afslaan: http://www.monomaniacs.nl/tnt/KTM-690/Stalling-and-throttle-issues

#26 ·
Let op! Nu ondersteunt versie 2.2 officieel ook de 2012 690 modellen!
Betekent dit nu ook model 2012 690 DUKE, ik geloof dat het een totaal nieuw ontwerp heeft voor de fly-by-wire en ecu. Ik heb een 690 DUKE 2012 model en ik heb wat hulp nodig om te beginnen. Dus ik heb de 2.2 software nodig van http://www.tuneecu.com/ dan heb ik een kabel nodig. Is dit de juiste kabel voor KTM, zelfs als er Triumph staat. http://www.lonelec.co.uk/index.php?...ain_page=product_info&cPath=1_7&products_id=32&zenid=3750s8m5u1pf1k9moblfom8dg5 Ik denk dat ik dit ook moet bestellen. http://www.lonelec.co.uk/index.php?main_page=product_info&products_id=40 Is dit de juiste setup voor 2012 model 690duke om te beginnen? Ik weet zeker dat ik nog veel andere vragen heb als ik eenmaal aan de slag ga. Oh.! Zijn er kaarten zoals akramap etc. voor mijn nieuwe duke?

#9 ·
Ik zit pas in de leesfase, dus excuses als dit een beetje basic klinkt... Waar zit de aansluiting waar je de TuneECU USB-kabel in steekt op de motor?:confused:

Proost

#11 ·
Proost Tolou. Ik vroeg me af waar die socket voor was en gokte dat het misschien voor een alarm was :cool: Uit nieuwsgierigheid...er zijn geen dyno-faciliteiten waar ik woon, de dichtstbijzijnde zijn twee eilanden of 900 km verderop, dus ik vroeg me af of bruikbare resultaten verkregen konden worden met een pc (in een rugzak) aangesloten op mijn fiets en opnemen tijdens een testrit?

#13 · (Edited)
#12 · (Edited)
Hallo

Ik heb een beetje aan mijn eigen kaarten gewerkt en ben met iets gekomen dat dit seizoen zou kunnen duren. Alleen op de kont gemeten en heb niet de intentie om een echte dynosessie te boeken. Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het resultaat.

Ten eerste werd de EPT-kaart getemd om het schokkerige gas bij lage openingen te verwijderen.
Mijn standaardinstelling (pos. 3) is bijna zo zacht als de zachte instelling (pos. 1), en mijn prestatie-/geavanceerde instelling (pos. 2) is bijna zo zacht als de standaard fabrieksinstelling tot ongeveer 30% vanaf waar ze overeenkomen. Werkt geweldig. De geavanceerde (pos. 2) is nog steeds een beetje schokkerig bij lage gasopeningen, maar zo hoort het.

Ik heb de snorkel uit de verder standaard luchtbox gehaald. Gaf wat meer kracht aan het geluid en uiteraard wat meer lucht. 3% brandstof toegevoegd van 1900 tot 4000 tpm in de standaardkaart (pos. 3). was:[Als ik de DB-killer verwijder, kan ik] Voor een aangepaste airbox kan men overschakelen naar pos. 2 met 6% meer brandstof in de F-tabel voor dat bereik. De L-tabel volgt naar de linker- en rechterkant, maar blijft min of meer ongewijzigd in het midden. Dit heeft ook aanzienlijke verbeteringen in het lage toerentalbereik voor soepelheid opgeleverd. Maar de belangrijkste winst is het koppel in het middenbereik.

Af en toe afslaan bij vertraging (bijv. afremmen voor verkeerslichten, koppeling in) is verminderd in de L-tabellen door geleidelijk wat meer brandstof toe te voegen met maximaal 4% naar het einde toe in het lagere deel hPa onder 2900 tpm. Zie L1-kaart.

Deze kaarten hebben nog steeds O2-sensor en SAI ingeschakeld, maar kunnen uiteraard worden uitgeschakeld voordat ze in de motorfiets worden geladen. Ik hou wel van de mogelijkheid van de ECU om de A/F-verhouding automatisch aan te passen op de lange termijn.

View attachment KM756EU0804031-ModdedAkra.part1.zip

View attachment KM756EU0804031-ModdedAkra.part2.zip

OPMERKING: dit zijn Winrar-bestanden, dus je moet de extensie wijzigen in .rar voordat je de HEX-bestanden extraheert.

EDIT: Dezelfde kaarten worden gepubliceerd op de TuneECU-site onder de sectie 690 Duke Custom maps:
http://www.tomhamburg.net/KTM_Tune_list.html

KM756EU0804031EPMap_smoothed.zip

KM756EU0804031FIMap_addedfuel.zip

:thumbup:

#17 ·
Heeft iemand de kabel van STC Otto Leirer?

Ik heb mijn bestelling op 13.5 geplaatst en tegelijkertijd betaald. Ik heb geprobeerd ze te bellen maar geen antwoord?? Geen antwoorden op e-mail ook.. En geen kabel! :sad:
Ja, ik heb het ook van Otto gekocht en had dezelfde zorgen. Toen, na een paar weken, verscheen het gewoon in mijn mailbox. Nooit iets gehoord of uitleg gekregen. Maar houd vol. Je krijgt je kabel.
Mijn indruk is dat ze ze zelf in batches assembleren, dus het kan even duren voordat ze verzonden worden, denk ik.

#20 ·
TuneEcu-software gedownload - CHECK
ECU-kabel gekocht - CHECK
Het probleem is dat ik de connector niet kan vinden om de motorfiets in te pluggen.. Zit hij verstopt onder de benzinetank?

Bedankt voor het helpen van een beginner....
2010 Duke 690
Ernie, ik geloof dat de obd2-stekker zich onder de stoel in het achterste gedeelte aan de koppelingszijde naast de sas-tank bevindt.

#23 ·
Na ontvangst van mijn TuneECU-kabel en het aansluiten van mijn '09 Duke op mijn Mac, ontdekte ik tot mijn verbazing dat mijn ECU de Tuning Kit Evo 1-kaart (KM756EU0804132FIMap.hex) heeft geladen, met SAS en O2-sensor uitgeschakeld; Ik heb echter de Evo-kit niet geĂŻnstalleerd!!! In plaats daarvan heb ik het standaard luchtfilter en de standaard nokkenas, maar wel het volledige Akra-uitlaatsysteem! Ik denk dat de ECU denkt dat de motor meer lucht binnenkrijgt omdat hij is geprogrammeerd voor het K&N-filter, maar omdat het standaard luchtfilter is geĂŻnstalleerd (minder luchtinlaat) is de AFR daarom rijker, wat geen slechte zaak is... Is dit naar uw mening een logische redenatie? Trouwens, met betrekking tot de Evo 1 Tuning Kit, weet iemand het verschil tussen de standaard en de Evo 1 nokkenas?

#24 ·
Mijn gok over de evo-nokkenas is dat deze een hogere lift en een langere duur heeft. Om de kleppen een beetje verder te openen en ze langer open te houden. Meer lucht erin + meer brandstof = MEER VERMOGEN! Ik ken de exacte specificaties echter niet. Ik zou de juiste kaart proberen voor wat je hebt en kijken hoe hij loopt. Hij kan beter lopen met een iets magerder mengsel. Ik heb ergens gelezen dat ze in 2011 iets aan de motoren hebben veranderd. Ik weet niet zeker wat, maar ik denk niet dat wij 08-10-mannen die kaarten kunnen gebruiken? Moest je ms windows downloaden om je mac te gebruiken? Ik heb ook een mac en gebruik geen windows.

#25 ·
Ik heb Bootcamp en Windows XP Pro op mijn Mac geĂŻnstalleerd... maar ik heb iemand anders TuneECU succesvol zien draaien met Parallels op SMJ... ziet er een stuk cooler uit ;)

#27 ·
Hoe is het afgelopen? Het lijkt erop dat je daar goed zit, en ook concurrerende prijzen voor de kabels! Hoewel er (nog) geen akra-kaarten voor de Duke 2012 beschikbaar zijn, is er dus niet veel om mee te spelen op dit moment. Zorg ervoor dat je af en toe de KTM-tunelijst scant om te zien of er iets verschijnt. Terzijde, waarom stuur je de reguliere kaart niet naar de Tuneecu-mensen voor de kaartenlijst?

#28 ·
Hoe is het afgelopen?
Nou eigenlijk wachtte ik tot iemand reageerde op de vraag:
"Is dit de juiste kabel?"

Want ik weet niet zeker of dit de juiste onderdelen zijn die ik voor mijn fiets nodig heb.

Ik heb de uitlaatdemper onder de motor vervangen door een rechte pijp, en de andere uitlaatdemper door een Sebring (powerpart) uitlaatdemper. Het lijkt redelijk goed te werken, dus ik heb geen haast.

#29 · (Edited)
Kleine update over 690 Duke III (2008-2011) mapping.
Ik heb een oplossing bedacht die een geweldige combinatie geeft. Deze mappen combineren de standaard Akra-map met extra brandstof voor een aantal airbox-modificaties, aangezien er geen eenvoudige EVO1-map (zonder de herziene nokkenas) voor de Duke is.
Het is niet zo veel anders dan de vorige mappen, maar voor meer flexibiliteit is er een mogelijkheid om terug te schakelen naar de standaard Akra-brandstoftoevoer door de mapschakelaar op positie 1 te zetten.

Dus:
pos.1 is de standaard Akra-map & gasklep profiel (behalve het elimineren van wat afslaan bij vertraging)
pos.2 heeft 6% extra brandstof voor het bereik 1900-4000 tpm en 3% trims voor gasklepopeningen >40% samen met een soepelere initiële gashendel (<30%).
pos.3 heeft 3% extra brandstof voor het bereik 1900-4000 tpm en met een soepelere initiële gashendel (<30%).

Door welke algemene setup je mogelijk de bijbehorende map-selectorinstelling hebt, zou geschikt zijn. Voor 6% extra brandstof moet er een enigszins geopende airbox zijn en mogelijk een geopende uitlaat (schot eruit). Voor alleen verwijderde airbox-snorkel zou de 3% extra brandstofmap voldoende zijn. Deze specifieke mod kan gemakkelijk worden teruggedraaid. Dus deze combinatie zou voor de meeste mensen moeten werken als je maar één keer opnieuw mapt.

View attachment KM756EU0804031Map_addedfuel2.part1.zip
View attachment KM756EU0804031Map_addedfuel2.part2.zip

OPMERKING: dit zijn Winrar-bestanden, dus je moet de extensie wijzigen in .rar voordat je de HEX-bestanden uitpakt.

Veel plezier met mappen! :rockon:

EDIT: De mappen zijn bijgewerkt, zie
http://www.ktmforums.com/forums/duke/3319-tuneecu-690-tuning-software-5.html#post83649

:thumbup:

#30 ·
Kleine update over 690 Duke III (2008-2011) mapping.
Ik heb een oplossing bedacht die een geweldige combinatie geeft. Deze mappen combineren de standaard Akra-map met extra brandstof voor een aantal airbox-modificaties, aangezien er geen eenvoudige EVO1-map (zonder de herziene nokkenas) voor de Duke is.
Het is niet zo veel anders dan de vorige mappen, maar voor meer flexibiliteit is er een mogelijkheid om terug te schakelen naar de standaard Akra-brandstoftoevoer door de mapschakelaar op positie 1 te zetten.

Dus:
pos.1 is de standaard Akra-map & gasklep profiel (behalve het elimineren van wat afslaan bij het vertragen)
pos.2 heeft 6% extra brandstof voor het bereik 1900-4000 tpm en 3% trims voor gasklepopeningen >50% samen met een soepelere initiële gashendel (<30%).
pos.3 heeft 3% extra brandstof voor het bereik 1900-4000 tpm en met een soepelere initiële gashendel (<30%).

Door welke algemene setup u mogelijk de bijbehorende mapselectie-instelling heeft, zou geschikt zijn. Voor 6% extra brandstof moet er een enigszins geopende airbox zijn en mogelijk een geopende uitlaat (schot eruit). Voor alleen verwijderde airbox-snorkel zou de 3% extra brandstofmap voldoende zijn. Deze specifieke mod kan gemakkelijk worden teruggedraaid. Dus deze combinatie zou voor de meeste mensen moeten werken als ze maar één keer opnieuw mappen.

View attachment 1292
View attachment 1293

OPMERKING: dit zijn Winrar-bestanden, dus u moet de naam wijzigen in .rar-extensie voordat u de HEX-bestanden uitpakt.

Veel plezier met mappen! :rockon:
Ik hou van je man!

#31 ·
Ik zal binnenkort je kaarten proberen, Tolou; bedankt voor het plaatsen ervan. Ik heb vandaag nog Windows op mijn MacBook geĂŻnstalleerd, de kabeldrivers geĂŻnstalleerd en werkend en de software succesvol verbonden met mijn '10 Duke. Kon niet veel doen omdat ik geen oplader voor mijn batterij had, dus ik kon mijn kaarten nog niet lezen en opslaan.

Ik merkte op dat mijn geĂŻnstalleerde kaarten US in de code hebben in plaats van EU:
KM756US0800201

Mijn TPS-metingen waren 1 op de bovenste "meter" en 0,72 op de onderste. Klopt dit ongeveer?

#33 ·
Bedankt voor de suggesties, Tolou. Het is me vandaag gelukt om een acculader aan te sluiten en de Akro-kaarten als eerste stap te laden. Heb de voorgeschreven TPS- en stationair-resets gedaan en de volgende stap is een testrit, maar ik wacht op wat regen om de belachelijke hoeveelheid zout van de wegen hier te spoelen en het maakt me kapot om te wachten. Stationair draaien en gas geven lijken echter beter.... Na het bekijken van de OEM Akro-kaarten zal ik die van jou proberen. Ik waardeer het dat je ze deelt.

#35 ·
Voor het geval iemand dit daadwerkelijk leest en het interesseert, ik heb de Akro-kaart opnieuw geladen nadat ik SAS en O2 had uitgeschakeld. Ik kan niet met zekerheid zeggen of het soepeler loopt, maar het heeft nu zeker een knal en af en toe een kleine backfire bij het sluiten van de gashendel, wat het niet had met dezelfde kaart en O2 aangevinkt. Ik zal O2 weer aanzetten en kijken of ik een prestatieverschil kan detecteren, anders laat ik het aan. De volgende stap is om Tolou's gladgestreken kaarten te proberen. Ik wacht om eerst een gevoel te krijgen voor de standaard Akro-kaart en te zien wat mijn brandstofverbruik is. 2010 Duke met Leo Vince en standaard airbox en filter.