KTM Forums banner

890 als eerste motor

Tags
4 reading
37K views 38 replies 26 participants last post by  DranC  
#1 ·
Nieuw hier en nieuwsgierig. Ik bewonder de 890 en 790 nu al een paar jaar en wil er eentje aanschaffen. Ik heb nog nooit een straatmotorfiets gehad of bereden, maar ik ben wel opgegroeid met een paar 2-takt crossmotoren. Ik ben 28 en ik werk voor UPS. Is het gek om zo hoog te mikken voor een motor? Ik zit in het noorden van VA (voorsteden/verkeer), maar vlakbij een paar mooie bochtige wegen. Ik heb het gevoel dat een 600 slechter zou zijn voor een beginner, tenminste een parallelle twin zou wat consistentie hebben, denk ik. Laat me alsjeblieft je gedachten weten, ga me gerust grillen als het nodig is lol

#2 ·
Sommige risicobeperkers op dit forum zullen je vertellen het niet te doen, anders ga je zeker dood. De carpe diem risiconemers zullen je aansporen ervoor te gaan en al doende te leren. Mijn mening is dat het een parallelle twin is met een matige hoeveelheid vermogen, verbazingwekkende handling en elektronische hulpmiddelen om het af te maken, dus ik denk dat het wel goed komt. Maar onthoud deze ene regel: aan het einde van elke rechte lijn ligt een gevaarlijke bocht op de loer.

#3 ·
(y) Ik waardeer de reactie, het helpt meer dan je denkt. Ik wil al jaren een motorfiets, maar heb gewacht tot ik wat volwassener ben geworden (meer geld heb verdiend lol). Ik wil de 390 niet, want ik weet dat ik meteen wil upgraden. Ik ken mezelf. Mensen zullen me naïef noemen, maar ik rijd voor mijn brood, dus ik ben me zeer bewust van de gevaren die andere mensen vormen, meer dan ikzelf. Als ik mijn uitkomst kan beheersen terwijl ik de hoeveelheid training toepas die we gebruiken om op andere bestuurders te letten (d.w.z. methoden voor kruispunten), ben ik ervan overtuigd dat ik een grotere motorfiets kan leren.

#33 ·
(y) Ik waardeer de reactie, het helpt meer dan je denkt. Ik wilde al jaren een motorfiets, maar heb gewacht tot ik wat volwassener was geworden (meer geld verdiend lol). Ik wil de 390 niet, omdat ik weet dat ik meteen wil upgraden. Ik ken mezelf. Mensen zullen me naïef noemen, maar ik rijd voor de kost, dus ik ben me meer bewust van de gevaren die andere mensen vormen dan van mezelf. Als ik mijn uitkomst kan beheersen terwijl ik de hoeveelheid training toepas die we gebruiken om op andere bestuurders te letten (d.w.z. methoden voor kruispunten), ben ik ervan overtuigd dat ik een grotere motorfiets kan nemen om op te leren.
Ik zat in hetzelfde schuitje. Als kind op crossmotoren gereden, nooit een straatmotor gehad. Ik heb mijn huiswerk gedaan, op verschillende modellen de banden bekeken en een 2022 Duke 890R gekocht. Het enige wat ik kan zeggen is dat de motorfiets beginnersvriendelijk is en als een droom rijdt! Het is een lieve kleine puppy totdat je erop stapt en het gaspedaal intrapt, dan wordt het een vuurspuwende demon! De powerband doet me denken aan mijn Raptor - soepel, constant en voorspelbaar.

Koop er gewoon een, je zult niet teleurgesteld zijn!

#5 ·
Tenzij je King Kong bent, kun je het beste je lessen volgen op iets kleiners en minder krachts. Het is niet dat je het niet aankunt of iets doms zou kunnen doen, maar gewoon dat je leercurve afvlakt en je nooit volledig gebruik zult kunnen maken van de mogelijkheden van de motor. Leer 60 pk te overtreffen voordat je op 120 pk stapt, wat aanzienlijk meer is dan "een matige hoeveelheid" voor een motorfiets van dit gewicht.

Ik wou dat ik jonger was begonnen en had leren rijden op kleinere motoren. Het zou me veel van het herleren hebben bespaard dat ik later heb doorgemaakt.

#6 · (Edited)
Ik heb net een 890 Duke uit 2021 gekocht en dit is mijn allereerste motorfiets. Ik was gewend om jaren geleden op een Dr 350 te rijden en heb al een tijdje niet meer op een motorfiets gereden.
Ik moet zeggen dat toen ik voor het eerst op dit monster stapte, het koppel van dit beest eng is, het zal proberen je armen eraf te rukken. De hele tijd zul je echter een grijns op je gezicht hebben die niet gemakkelijk verdwijnt.
Ik doe het rustig aan met deze motor, ik maak kleine uitstapjes om er vertrouwd mee te raken. Ik ga naar een plaatselijke school en manoeuvreer ermee om eraan te wennen.
Het is absoluut geweldig om mee te rijden en heeft jaren aan mijn leven toegevoegd. Op 53-jarige leeftijd heb ik geen spijt van het kopen van deze 890Duke. Mijn suggestie is om er gewoon voor te gaan. Je zult er geen spijt van krijgen!

#7 ·
Welkom op de site, het is een geweldige bron van informatie. Ik heb nieuwe jongens altijd geadviseerd om de volgende grotere motor te nemen waar ze over nadachten, want je past je er snel aan aan en verlangt naar meer. Je hebt tenslotte de controle over de gashendel.
Als ik een solide advies zou kunnen geven, zou het zijn om jezelf te trainen om de voorrem op straat te gebruiken. Crossers hebben meestal de gewoonte om de achterrem te gebruiken om voor de hand liggende redenen.
Doe een zoekopdracht op deze site voor rijadvies en ga ook hierheen.

• Like
Reactions: Chevyguy93
#9 ·
Nieuw hier en nieuwsgierig. Ik bewonder de 890 en 790 nu al een paar jaar en ik wil er een kopen. Ik heb nog nooit een straatmotor gehad of gereden, maar ik ben opgegroeid met een paar 2-takt crossmotoren. Ik ben 28 en ik werk voor UPS. Is het gek om zo hoog te mikken voor een motor? Ik ben in het noorden van VA (voorsteden/verkeer), maar vlakbij een paar mooie bochtige wegen. Ik heb het gevoel dat een 600 slechter zou zijn voor een beginner, tenminste een parallelle twin zou wat consistentie hebben, denk ik. Laat me je gedachten weten, ga gerust door met me te grillen als dat nodig is lol
Hey Chevyguy,
Ik weet dat dit niets met motoren te maken heeft, maar ik dacht dat je mijn nieuwe L.S. wel zou waarderen die ik in mijn Jeep zet. Succes met je motorbeslissing. Je kunt niet fout gaan met een KTM. Koop de 890!😬

#11 ·
Aangezien je al ervaring hebt met offroad rijden, zou ik zeggen dat je de 890 moet nemen. Hij is zeer gebruiksvriendelijk en heeft een aantal geweldige rijhulpmiddelen om je uit de problemen te houden. Ik zou je willen aanmoedigen om eerst een MSF-cursus te volgen en je M-endorsement te halen voordat je de straat op gaat, als je dat nog niet hebt gedaan.
En zoals Mohawk zei, kun je de motor in de regenmodus laten staan totdat je het gevoel hebt dat je klaar bent voor alles wat de motor te bieden heeft.

Veel succes en wees veilig daarbuiten.

#12 ·
Ik heb een 690 SMCR en een 890 Adventure S. Ik raad de 890 Adventure aan voor jou. Koop een allrisk- en cascoverzekering. Deze motoren zijn duur om te repareren. Je woont in de buurt van een geweldig rijgebied voor de 890 Adventure. Het S-model en het R-model zijn heel verschillend. Ik ben 1,73 m lang en weeg 77 kg en vind dat het S-model de juiste maat voor mij is. Mijn rijmaatje is 1,83 m lang, de R-versie past beter bij hem. De S heeft minder veerweg en de voorvorken zijn niet verstelbaar. Ik rijd 80% op asfalt, maar vind het fijn om goede mogelijkheden te hebben voor onverharde wegen. Ik heb extra $550 betaald om het Rally Pack te laten activeren. Dit omvat de activering van verwarmde handvatten en stoelverwarming, maar je moet de handvatten en de stoel extra kopen.

#14 ·
Ik heb nog steeds een 790 en het was mijn eerste motor. Ik raad hem aan omdat hij zo gemakkelijk te besturen is en een erg leuke motor is. Ik wilde graag ooit een Superduke bezitten, maar wilde ervaring opdoen op een kleinere motor. Dat deed ik op de 790 en nu heb ik ze allebei. Als ik terug in de tijd kon gaan, zou ik zeker weer de 790 kopen.

#15 ·
Nieuw hier en nieuwsgierig. Ik bewonder de 890 en 790 nu al een paar jaar en ik wil er een kopen. Ik heb nog nooit een straatmotorfiets gehad of bereden, maar ik ben opgegroeid met een paar 2-takt crossmotoren. Ik ben 28 en ik rijd voor UPS voor de kost. Is het gek om zo hoog te mikken voor een motor? Ik ben in Noord-VA (voorsteden/verkeer), maar vlakbij een paar mooie bochtige wegen. Ik heb het gevoel dat een 600 slechter zou zijn voor een beginner, tenminste een parallelle twin zou enige consistentie hebben, denk ik. Laat me je gedachten weten, ga me gerust grillen als je moet lol
Heb je de 890 gekregen man? Ik ben benieuwd want ik wil er een kopen en het zou mijn eerste motorfiets zijn. Ik heb een paar keer op een paar kleinere mini's gereden, maar ik heb nog nooit een motorfiets gehad en het is niet nieuwsgierig voor de eerste keer schrijver, is het een goede keuze of moet ik voor een 390 gaan?

#16 ·
Nadat ik er onlangs een heb bereden, zou ik een 890 niet aanbevelen als eerste motorfiets. Een 390 zou een geweldige leerling zijn of zelfs een 690 met 70 pk, als je echt iets nodig hebt waarmee je op de snelweg kunt rijden. De 890 heeft evenveel vermogen als mijn oude Suzuki GS1100, en niet veel gewicht. Tenzij je eekhoorns neerschiet met een .45, houd je het bij iets dat meer in overeenstemming is met je behoeften, qua vervoer en qua leerling. Probeer een proefrit te bemachtigen op een 390 of een 690.

#17 ·
Nadat ik er onlangs een heb bereden, zou ik een 890 niet aanbevelen als eerste motorfiets. Een 390 zou een geweldige leerling zijn of zelfs een 70 pk sterke 690, als je echt iets nodig hebt waarmee je op de Interstate kunt rijden. De 890 heeft evenveel vermogen als mijn oude Suzuki GS1100, en niet veel gewicht. Tenzij je eekhoorns beschiet met een .45, houd je het bij iets dat meer in overeenstemming is met je behoeften, qua vervoer en qua leerling. Probeer een proefrit te bemachtigen op een 390 of een 690.
Maar ze maken geen nieuwe 690 Duke in de VS en 390 lijkt alsof ik er snel uit zou groeien

#18 ·
Als je een vriend van me was die het me vroeg, zou ik je aanraden om een kleinere, goedkopere fiets te kopen en daar je fouten op te maken. Rij er een jaar of twee mee en koop dan wat je hartje begeert. Je kunt hier een mooie gebruikte fiets kopen voor $2K. Omvallen op een fiets van $2K is veel makkelijker. Dat gezegd hebbende, iedereen heeft een mening en dat zijn slechts meningen. Doe je eigen ding,
Ik zie dat de problemen met de toeleveringsketen verbeteren, dus ik denk dat de fietsprijzen binnenkort zullen dalen. Nogmaals, een mening.

#25 ·
Welkom. Ik zou zeggen ga voor de 890, aangezien de meeste mensen die een minder krachtige motorfiets hebben gekocht, snel willen upgraden als ze ongeveer een jaar hebben gereden. Het is een naked bike, dus het zal comfortabeler zijn voor je pols en gemakkelijker te hanteren dan een echte sportmotor, IMHO. Je kunt de vermogensschakelaar ook in de "regen"-modus zetten om het vermogen te beperken terwijl je leert en de gasrespons soepeler te houden.
Wat je ook doet, rijd binnen je grenzen en draag volledige uitrusting!

#27 ·
Nieuw hier en nieuwsgierig. Ik bewonder de 890 en 790 nu al een paar jaar en ik wil er een kopen. Ik heb nog nooit een straatmotor gehad of gereden, maar ik ben opgegroeid met een paar 2-takt crossmotoren. Ik ben 28 en ik werk voor UPS. Is het gek om zo hoog te mikken voor een motor? Ik ben in Noord-VA (voorsteden/verkeer), maar vlakbij een paar mooie bochtige wegen. Ik heb het gevoel dat een 600 slechter zou zijn voor een beginner, tenminste een parallelle twin zou wat consistentie hebben, denk ik. Laat me alsjeblieft je gedachten weten, ga me gerust grillen als dat nodig is lol
Snel op een langzame motor is beter dan langzaam op een snelle motor, misschien ergens in het midden. De 690 is een mooie motor. Als je een 390 koopt, zul je je zeker vervelen en het gevoel hebben dat je geld hebt verspild.

#30 ·
Nieuw hier en nieuwsgierig. Ik bewonder de 890 en 790 nu al een paar jaar en ik wil er een kopen. Ik heb nog nooit een straatmotorfiets gehad of bereden, maar ik ben opgegroeid met een paar 2-takt crossmotoren. Ik ben 28 en ik rijd voor UPS. Is het gek om zo hoog te mikken voor een motor? Ik zit in Noord-VA (voorsteden/verkeer), maar vlakbij een paar mooie bochtige wegen. Ik heb het gevoel dat een 600 slechter zou zijn voor een beginner, tenminste een parallelle twin zou wat consistentie hebben, denk ik. Laat me je gedachten weten, grill me gerust als het nodig is lol
Mijn vuistregel voor de eerste motorfiets:
Als je plezier wilt hebben en hem zo snel mogelijk optimaal wilt gebruiken, zal 40-50 pk je de meeste adrenaline geven

Als je een forens wilt zijn en je geen zorgen wilt maken over later upgraden, dan is de 890 adventure "S" de juiste keuze. Een motorfiets waar je van kunt genieten op secundaire wegen, maar die ook geschikt is voor kilometers op de snelweg.

Ik stel de Duke 890 niet voor, omdat hij 100 lbs lichter en 10 pk sneller is, de Duke790 is echter een optie voor woon-werkverkeer. Maar aangezien de Duke slechts 360 lbs weegt, word je veel rondgeblazen op snelwegen. Aangezien de Duke een naked bike is, heb je 0 windbescherming op je lichaam of helm.

onder 105 pk voor woon-werkverkeer (zoals elke dag woon-werkverkeer, niet af en toe), onder 50 pk als het een speeltje is.

de perfecte route is > Gebruikte Husky 401 > wacht tot je er genoeg van hebt > Verkoop hem & koop 790/890/990 van Duke of Adventure.

Maar uiteindelijk, als je tractie respecteert en als er geen is. Je komt overal mee weg.

Bronnen:
5000 mijl op een 890 adventure, geslaagd voor mijn test de week voordat ik de motorfiets kreeg. De enige andere ervaring was toen ik 13 was en op crossmotoren reed. Voertuigen zijn alleen snel als de bestuurder het wil; dus als je probeert een fastboi te zijn, zul je jezelf de yeet-boom in fastboien. Als je de yeetability van een motorfiets respecteert, zul je je er nooit zorgen over maken. Maar wat je ook krijgt, je moet de eerste paar honderd mijl besteden aan het leren hoe je de motorfiets hypermileert, alsof je de motorfiets voor de eerste keer inrijdt, zelfs als hij gebruikt is. Dit geeft je een proactieve rijmentaliteit, omdat je constant zult proberen de toerentallen onder de 4000 tpm te houden (op de 890 adv).