KTM Forums banner

Correcte bandenspanning/2016 1290r??

1 reading
67K views 57 replies 24 participants last post by  steve59  
#1 ·
De handleiding vermeldt op pagina 134 het volgende:

Voor 36 PSI koud
Achter 42 PSI koud

MAAR, geen indicatie of dat voor solo of solo met passagier is.

Eerlijk gezegd, het lijkt een fout in de handleiding.

Iemand de juiste basisgetallen voor een solorijder op een 2016 1290r?

Het lijkt erop dat verschillende modeljaren verschillende aanbevolen bandenspanningen hadden.

Bedankt!
 
#2 ·
Ik denk niet dat het een fout is. Mijn 2015 is ook 36/42. Dat is waarschijnlijk de meest voorkomende bandenspanning voor straatmotoren. Natuurlijk kun je afwijken voor speciale omstandigheden of voorkeuren, maar 36/42 werkt prima over een breed spectrum.
 
#4 ·
36/42 is correct. Deze specificatie is voor de maximale draagcapaciteit. Het betekent niet dat iets lager niet zal werken, sterker nog, iets lager zal betere tractie geven. Maar ze zullen het niet vermelden, geen enkele fabrikant zal dat doen, om aansprakelijkheidsredenen. Laten we zeggen dat een persoon die normaal alleen rijdt 32/36 gebruikt en goede prestaties krijgt, vervolgens de motorfiets tot het maximaal toelaatbare gewicht belast en dan een bandenspanningsverlies heeft - geen enkele fabrikant zal dit risico nemen, ze zullen ons 36/42 vertellen en ons laten beslissen hoeveel lager we zonder hun toestemming moeten gaan.

Ik heb het bovenstaande een paar jaar geleden geleerd van de Dunlop-website (juridische conclusies zijn de mijne), ik heb geen link, ik denk dat het in een V&A-sectie stond.
 
#10 ·
Ik zit misschien in de minderheid, maar het kan me helemaal niet schelen wat voor levensduur ik uit de banden van mijn 1290R haal. Ik wil de beste handling en prestaties van de banden, punt. Vanwege mijn eerdere ervaring met mijn S1000RR en met de California Superbike School, rijd ik ze op ongeveer 30 - 32 psi op mijn 1290R. Bij CSS hadden ze, door samen te werken met de technici van Dunlop, vastgesteld dat de beste temperatuur voor hun Q3-banden op hun S1000RR-vlootmotoren 29 - 31 was. Dit is op een motorfiets waarbij de door de fabriek aanbevolen spanningen 36/42 zijn.

Het lijkt me logisch dat de door de fabriek aanbevolen spanningen gelden voor een maximale belasting van de motorfiets. Als ik ermee rijd met minder dan die maximale belasting, lijkt het me logisch dat er minder spanning nodig is. En omdat ik wil dat de band snel opwarmt en mijn banden in kleverige smurrie verandert, houd ik ze op die veel lagere temperatuur.
 
  • Like
Reactions: runnerhiker
#11 ·
Ik ben misschien een minderheid hierin, maar het kan me helemaal niet schelen wat voor soort levensduur ik uit de banden van mijn 1290R haal. Ik wil de beste handling en prestaties van de banden, punt. Vanwege mijn eerdere ervaring met mijn S1000RR en met de California Superbike School, rijd ik ze op ongeveer 30 - 32 psi op mijn 1290R. Bij CSS hadden ze, door samen te werken met de ingenieurs van Dunlop, vastgesteld dat de beste temperatuur voor hun Q3-banden op hun S1000RR-vlootfietsen 29 - 31 was. Dit is op een motorfiets waarbij de door de fabriek aanbevolen drukken 36/42 zijn.

Het lijkt me logisch dat de door de fabriek aanbevolen drukken voor een maximale belasting van de motorfiets zijn. Als ik ermee rijd met minder dan die maximale belasting, lijkt het me logisch dat er minder druk nodig zou zijn. En omdat ik wil dat de band snel opwarmt en mijn banden in kleverige smurrie verandert, houd ik ze op die veel lagere temperatuur.
Ik ga je teleurstellen, maar CSS heeft helemaal niets bepaald met Dunlop-ingenieurs.
29-31 is een willekeurige bandenspanning die ze hebben gekozen om de levensduur van hun banden te verlengen / een soort juiste balans voor beginnende/gemiddelde studenten op het circuit.
Als je op de website van Dunlop kijkt (zie bijlage), is de aanbevolen spanning voor D212 GP Pro (een soort analoog van Q3/Q4) 30/18 psi.

ps.
Ik heb alle niveaus bij CSS in Europa gedaan.
 

Attachments

#13 ·
Ik wil alleen even opmerken dat dit voor de meeste lezers waarschijnlijk geen nieuws is: Voor straatrijden geldt: hoe lager de bandenspanning, hoe groter het risico op schade aan de wielen door veelvoorkomende gevaren op de weg, bijvoorbeeld kuilen, spoorrails, veeroosters, puin. Zoals bij de meeste keuzes, zijn er afwegingen voor hogere of lagere bandenspanningen.
 
  • Like
Reactions: Spartacus
#14 ·
Ik neem aan dat je op de weg let en niet over kuilen rijdt, toch?

Ik wil alleen even opmerken dat dit voor de meeste lezers vast geen nieuws is: Voor straatrijden geldt: hoe lager de bandenspanning, hoe groter het risico op schade aan de wielen door veelvoorkomende gevaren op de weg, bijvoorbeeld kuilen, spoorrails, veeroosters, puin. Zoals bij de meeste keuzes, zijn er afwegingen voor hogere of lagere bandenspanningen.
Verzonden vanaf mijn Pixel 2 XL met Tapatalk
 
#16 ·
Ik geef eigenlijk de voorkeur aan mijn GT rond 36 fr en 42 achter. Minder aan de voorkant en het voelt zwaar aan om te draaien en wil in langzame bochten vallen.
Misschien draagt mijn bandenslijtage daaraan bij. Verder lijken mijn TPMS-sensoren een paar psi af te wijken en geven ze hogere drukken weer dan ze in werkelijkheid zijn wanneer ze met een goede kwaliteitsmeter worden gecontroleerd.

Verzonden vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
 
#17 ·
Ik geef eigenlijk de voorkeur aan mijn GT rond 36 voor en 42 achter. Minder aan de voorkant en het voelt zwaar aan om te draaien en wil in langzame bochten vallen.

Misschien draagt mijn bandenslijtage daaraan bij. Verder lijken mijn TPMS-sensoren een paar psi af te wijken en geven ze drukken weer die hoger zijn dan ze in werkelijkheid zijn wanneer ze met een goede kwaliteitsmeter worden gecontroleerd.

Verzonden vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Dus als je 36/42 zegt, bedoel je niet 36/42, maar wat de GT denkt dat 36/42 is?

De mijne lijkt accuraat.
 
#18 · (Edited)
Zoiets als de juiste bandenspanning bestaat niet

Nou, dat is een aandacht trekkende kop :laugh2:...... maar het is waar genoeg.

De handleiding van de eigenaar zal de maximale belaste drukken van het voertuig citeren voor solo onbelast gebruik, gewoon omdat ze bang zijn voor juridische aansprakelijkheidskwesties (bijv. 36F 42R).

Track jongens zullen lagere (maar niet "te lage") drukken gebruiken zoals 32psi, omdat ze op een gesloten racecircuit rijden en hun hete drukken consequent op optimale gripniveaus kunnen houden (bijv. ze zijn waarschijnlijk toch 36psi heet).

Dus stop met schrijven over wat correct is en begin na te denken over uw klimaat & rij-eisen en houd rekening met het merk band dat u gebruikt...... niet alle banden zijn blij met dezelfde druk die de handleiding aanbeveelt :wink2:.

Ik rijd geen "te lage druk"...... Ik rijd een koude setdruk van 34psi F en 36psi R op mijn lichte (233kg nat) SDGT en dat vertaalt zich in hete drukmetingen van +2 tot 3psi na een goede 5-10 km opwarmen op openbare wegen. Ik rijd alleen solo en voor een lange tour met beladen zadeltassen verhoog ik de achterkant meestal naar 37/38psi uit gewoonte en zou de voorkant op 35-36 kunnen laten draaien, maar het heeft niet echt zoveel effect..... geeft gewoon een paar dagen meer touren voordat ik moet controleren/bijvullen (en houdt rekening met koelere temperaturen op hoogte over de andere kant van onze Great Dividing Range......).

Dus als je denkt dat je max. 2up + bagage nodig hebt (d.w.z. ingesteld voor de maximale belasting van je motor), dan is dat prima - wees gewoon voorzichtig op natte wegen als je alleen solo + geen bagage hebt.

Je band zal niet instorten en een velg indeuken met 34psi koud (d.w.z. 36psi heet) - hoewel als je een behoorlijk slechte kuil raakt (een met "tanden") je een velg/crash kunt beschadigen, ongeacht de keuze van de bandenspanning (afhankelijk van de hoek van de klap/motorfiets leunhoek/diepte van het gat/etc.).

Ook heeft elk merk band een temperatuur die een optimaal evenwicht geeft tussen grip en levensduur. Een Michelin techneut vertelde me ooit dat ik voor Pilot Road 4's 35F & 37R moest rijden..... hij had gelijk, want ik heb veilige grip in nat weer en 20.000 km bandenlevensduur gehad voor vele sets PR4's op mijn Blackbird.

De SDGT met Angel GT's houdt van 34F & 36R voor solo onbelast werk hier in het Australische klimaat (ik heb momenteel 11.300 km en verwacht 15.000 km te halen voordat ik overstap op PR5's). Een maat over de sloot (in Nieuw-Zeeland) gooide zijn SDGT de weg af vanwege 'te hoge drukken'..... hij rijdt nu 34f 36r en heeft geen problemen).

Anderen (op SDR's) rijden zelfs nog lagere drukken, maar ze zitten allemaal boven de 30psi en ze rijden hard genoeg om ze op te warmen en in hun optimale temperatuurbereiken te houden...... Ik ben een simpele straatrijder en moet de weg delen met het verkeer, dus ik doe concessies voor slijtage en grip en gevoel (en ik heb geen sneeuw/koude omstandigheden, tenzij ik 2.000 km naar het zuiden reis.....:wink2:).

Vergeet de oude tijd niet - diagonaalbanden - de drukken waren (als ik me goed herinner) in de midden 20psi bereiken........ dus als je een slappeling bent die rondrijdt op banden die aan de zijkant uitpuilen en rondkruipen met 20psi...... dan heb je "te lage drukken" en loop je het risico op bandenpech/kralenscheiding/crashen.

Bedankt dat je mijn woedende tirade hebt verdragen, hè? :grin2: Ik hoop dat het de kwestie voor sommigen opheldert, en blijf met de rubberkant naar beneden:wink2:

Ps De vermelding over de onnauwkeurigheid van de TPMS....... Ik zou voorzichtig zijn met de meter waarmee je hem vergelijkt (ik had ooit een meter die 8psi fout was)....... om dit te omzeilen heb ik drie meters - Een "PCL" Engels gemaakte gegraveerde stick type, een "Bluepoint" US gemaakte wijzerplaat type en Michelin digitale batterij type..... ze zijn het allemaal eens met de TPMS (die natuurlijk alleen de hete druk leest die correleert met +2 tot +4psi, afhankelijk van hoe snel en hoe lang je hebt gereden voordat je test - bijv. 100kph+ zal +4psi zien over de koude temperatuurmeting).

Het is een persoonlijke keuze, maar zolang je een druk hebt rond de 32-36F en 34-38R markering, komt het goed - kies uiteraard het hogere bereik voor 2up rijden met bagage.

Eén ding om je tegenwoordig aan aan te passen, is dat banden meer silica bevatten dan in de afgelopen decennia, dus ze bieden geweldige grip en een lange levensduur zonder de oude behoefte om zeer harde maximale drukken te gebruiken op banden met een zachte compound...... in feite kan dat snelle slijtage veroorzaken.

Ps bijna vergeten...... niet alle banden zijn hetzelfde geconstrueerd - bijv. michelin PR1-2-3-4-5's zijn allemaal met Kevlar Belted Radials, terwijl Metzler/Dunlop/Pirelli/etc. Steel Belted Radial's zijn....... een kevlar belted band zal koeler draaien dan een stalen riem radial (en langer meegaan) maar zal langer duren om op te warmen van een koude start........ keuzes keuzes..... geen goed of fout.... je moet gewoon de juiste motorfiets & bandencombinatie selecteren voor de individuele behoeften/voorkeuren/etc........ makkelijk hè? :wink2:
 
#19 · (Edited)
Ik gebruik een koude bandenspanning van 34psi V en 36psi A op mijn lichte (233kg nat) SDGT en dat vertaalt zich in warme drukmetingen van +2 tot 3psi na een goede 5-10 km opwarmen op de openbare weg
...
Michelin digitale batterij type..... ze zijn het allemaal eens met de TPMS (die natuurlijk alleen de warme druk meet die correleert met +2 tot +4psi, afhankelijk van hoe snel en hoe lang je hebt gereden voordat je test - bijvoorbeeld 100 km/u+ zal +4psi zien ten opzichte van de koude temperatuurmeting).
Ik ben verbaasd dat je warme spanningen niet meer stijgen. Ik zou verwachten dat de band warmer wordt dan bij de standaard spanningen en dus meer omhoog gaat.
36/42 koud komt voor mij overeen met 42/49 warm, wat hoog is en een toename van 6psi. Misschien moet ik percentageverhogingen berekenen...
 
#20 ·
Proost maat..... je hebt gelijk..... de mijne gaan omhoog +2 of +3 psi na 5-10 km rijden..... eenmaal op de snelweg bij 100 km/u voor een flinke tijd laten ze 37F en 39/40R zien..... wie weet wat ze aangeven in de bochten of als je lekker doorrijdt met een paar snelle jongens - geen tijd voor TPMS-metingen daar..... en voor die afwijkingen die de gashendel opendraaien (of is dat 'de bocht de gashendel geven') veel meer dan ik en hun banden laten smelten.... het zal waarschijnlijk 6-8 psi zijn (geschat).....

Zoals ik probeerde te suggereren..... het komt allemaal terug op hoe een rijder wil rijden..... als je de hele tijd wheelies doet, is 40r misschien de beste optie om te voorkomen dat de achterband van de velg glijdt (?)....... Ik rijd tot aan de randen van de achterband en kan op een goede dag soepel en snel zijn, maar ik heb geen zin om de versnellingsbak te misbruiken door stunts uit te halen (daarom haal ik enorme kilometers uit banden, maar blijf toch voor de meeste rijders en vermijd slim snelheidsovertredingen :grin2:).

De verleiding weerstaan om aan te nemen dat alles minder dan de fabrieksinstellingen 'laag' of gevaarlijk is, is een interessant probleem van de nieuwe tijd - Honda publiceerde 42f 42r koude psi voor mijn 05 Blackbird (krankzinnig - geen grip in de regen.... nul!) dus waren dat de juiste bandenspanningen? Ik wist dat ze dat niet waren - ik reed langs veel CBR1100xx-eigenaren die echt heel langzaam waren op natte wegen..... Ik dacht dat ze 42psi f&r hadden....... net als in het handboek stond....... >:)... maar mijn Bird was prima in de regen.

Proost Bro - hoe is de sneeuw? Al aan het smelten? :grin2:
 
#22 ·
Laten we niet in 42/42 voor de 'vogel' duiken. Daar staan pagina's en pagina's over op het web!! :D

Sneeuw? We gaan de warmste februari ooit beleven in de komende dag of twee! We halen 18-19C. Heerlijke zonnige dagen. Voelt al als lente :)
Niet om 5.15 uur 's ochtends... -2 op weg naar het werk...

Ik zat natuurlijk in de Mondeo :)
 
#23 ·
Meestal zit ik op 34 F en 31 R, tenzij ik weet dat het een serieuze bochtige dag of een racedag is, dan 30 F en 27 R. Helaas vindt de motor het niet leuk dat ik deze beslissingen neem en krijg ik een waarschuwing voor lage bandenspanning op het dashboard... Dat is vervelend en ik hoop dat een dealer dat voor me kan wegpoetsen door de waarden te resetten.
 
#25 · (Edited)
Ik geef de voorkeur aan veel lagere waarden dan hun aanbevolen instellingen. Ik geniet van grip ;)

Meestal zit ik op 34 F en 31 R, tenzij het een serieuze bochtige dag of een racedag is, dan 30 F en 27 R. Helaas houdt de motorfiets er niet van dat ik deze beslissingen neem en krijg ik een waarschuwing voor lage bandenspanning op het dashboard... Dat is vervelend en ik hoop dat een dealer dat voor me kan oplossen door de waarden te resetten.
Proost maat..... zeg ze dat ze het kunnen....... het is gedaan op mijn GT vanaf nieuw (dwz feb 017) - ze hebben het 'waarschuwings'bericht uitgeschakeld maar de TPMS actief gelaten (toen)..... Ik heb sindsdien gelezen dat ze mogelijk de triggerwaarden nu kunnen resetten, zodat je de waarschuwing alleen krijgt als de spanning daalt tot waar je gewaarschuwd wilt worden (bijv. een waarschuwing voor langzaam lek/lekke band, in plaats van een wettelijke afleiding in bochten :wink2:). (ze zullen je waarschijnlijk behandelen als een beginner die denkt dat hij zachtere banden wil.... of beweren dat het in strijd is met het bedrijfsbeleid - zeg ze gewoon dat je wordt afgeleid door de valse waarschuwing en bijna bent gecrasht daardoor).

Ik ben het vorige maand vergeten om het nog eens te vragen bij de terugroepactie (en ze hadden het druk)..... Ik zou de voorkeur geven aan lagere triggerwaarden, maar ik vind 'geen waarschuwing' & scrollen naar TPMS om te controleren prima.

Laat ons weten of ze die waarden kunnen resetten.

Ik vroeg me af of het zo simpel zou kunnen zijn als scrollen naar het TPMS-scherm, dan beide pijlknoppen ingedrukt houden totdat het scherm verandert, en dan mogelijk de spanningen aanpassen of waarschuwingen uitschakelen (net als het aanpassen van het servicetoolscherm)....... misschien moet het worden gedaan terwijl het is aangesloten op de KTM-diagnose....? moet dit opschrijven en er later naar kijken...... moet vanochtend naar de grote stad...... >:)

P.s.... heb dit geprobeerd en het werkte niet...... misschien zit er een truc in, maar het is waarschijnlijk een laptopklus...
 
#29 ·
Het zou me verbazen als een dealer het TPS-systeem zou kunnen of willen aanpassen.
We zullen zien... Ik denk dat het afhangt van de competentie van de dealer. De lokale dealer waar ik de motor kocht, sloot me bijna 4 uur lang uit van de motor, verwijderde mijn oude sleutels en slaagde er gelukkig in om mijn nieuwe extra fob van $300 in te stellen, zodat ik op de motor kan rijden... zonder reservesleutels... Ik ga dit weekend een paar uur naar het noorden voor de Akra-flash, een sleutelreparatie en hopelijk een reset van de waarden voor de lage-drukwarning. Vandaag aan de telefoon zei hij dat hij niet dacht dat ze opnieuw konden worden gewaardeerd, maar eerder gewoon verwijderd. Hij zei echter dat hij het zou onderzoeken en ik zal jullie op de hoogte houden van wat ik ontdek.
 
#30 ·
Nou, mijn dealer belde en zei dat ze niet op de computer kunnen aansluiten en de Akra-kaart kunnen installeren of naar de TPMS-drempels kunnen kijken omdat ik een PC V heb geĂŻnstalleerd.

Ze wilden 2 uur arbeid om de PC V te verwijderen, dan de tijd voor de Akra-kaart en om naar de TPMS te kijken. Ik zei dat ze zich geen zorgen hoefden te maken.
 
#31 ·
Nou, mijn dealer belde en zei dat ze niet op de computer kunnen aansluiten en de Akra-kaart kunnen installeren of de TPMS-drempels kunnen bekijken omdat ik een PC V heb geĂŻnstalleerd.

Ze wilden 2 uur arbeid om de PC V te verwijderen, dan de tijd voor de Akra-kaart en om de TPMS te bekijken. Ik zei ze dat ze zich geen zorgen hoefden te maken.
Misschien ga je met me mee op een tocht naar Waco...
 
#34 ·
Kan iemand alsjeblieft uitleggen waarom de Akra-flash EN een Power Commander nodig zijn, die zijn eigen kaarten heeft? Ik zou denken dat de laatste alle behoefte aan de eerste volledig tenietdoet.

Een Power Commander past de brandstoftoevoer aan (kaart) en als de Akra-kaart aanwezig is, zou deze die kaart gewoon overlappen of zelfs alleen aanvullen om tot hetzelfde ideale totaal te komen.

De PC zou dezelfde waarden kunnen bereiken, uitgaande van de standaardinstelling ZONDER de Akra-kaart, zoals hij dat MET zou kunnen, dus beide lijken overbodig of gewoon een onnodige extra laag.
 
#40 ·
Kan iemand alstublieft uitleggen waarom de Akra-flash EN een Power Commander nodig zijn, die zijn eigen kaarten bevat? Ik zou denken dat dit laatste de noodzaak voor het eerste volledig tenietdoet.

Een Power Commander past de brandstoftoevoer aan (kaart) en als de Akra-kaart aanwezig is, zou deze die kaart gewoon overlappen of zelfs alleen aanvullen om tot hetzelfde ideale totaal te komen.

De PC zou dezelfde waarden kunnen bereiken, uitgaande van de standaardinstelling ZONDER de Akra-kaart, zoals hij dat MET zou kunnen, dus beide lijken overbodig of gewoon een onnodige extra laag te zijn.
Mijn begrip is dat de Akra-kaart timingvervroeging heeft ingebouwd. PC V alleen kan de timing niet veranderen, tenzij je ook de ontstekingsmodule van $300 koopt. Vandaar de PC V gebouwd bovenop de relatief goedkope Akra-kaart.

Voeg daarbij dat Rottweiler een PC V-kaart heeft van Fillmore's Pikes Peak SD R die is gebouwd bovenop de Akra-kaart. Met een SD R gebouwd met dezelfde mods, zou het erg dichtbij moeten zijn, ongeacht de kleine verschillen in SD Rs. En ik heb een kopie van die kaart.
 
#42 ·
De handleiding vermeldt op pagina 134 het volgende:

Voor 36 PSI koud
Achter 42 PSI koud

MAAR, geen indicatie of dat voor solo of solo met passagier is.

Eerlijk gezegd, het lijkt een fout in de handleiding.

Heeft iemand de juiste basisnummers voor een solo rijder op een 2016 1290r.

Het lijkt erop dat verschillende modeljaren verschillende aanbevolen bandenspanningen hadden.

Bedankt!
Het hangt af van de banden. Als je bij de TKC 80 blijft, moet je er rekening mee houden dat de achterband een maximale koude psi heeft van 34 psi. De voorkant heeft een waarde van 39 psi.

De meeste mensen doen te veel lucht in de achterband. De aanbevolen druk ligt ver boven de maximale druk voor die achterband.
 
#43 ·
Benieuwd naar de bandenspanning. De aanbevolen waarde is voor maximale belasting, dus als ik door bochten zou gaan met een passagier, uiteraard niet met de knieën over de grond, maar toch maximale grip wil, wat wordt dan aanbevolen? Ook benieuwd hiernaar, ik woon in Centraal-Californië, waar het 's ochtends, als ik vertrek, de hele dag 75-85 graden kan zijn, in tegenstelling tot sommige dagen dat ik vertrek bij 80 graden en waar ik rijd, het 95+ graden is, zou het dan aan te raden zijn om de bandenspanning te verlagen? Ik heb nog steeds de originele banden en moet de mijne binnenkort vervangen, heb net ~5.000 mijl bereikt. Afgezien van ruw rijden en het voelen van grip-limieten, hoe weet je wat een goede bandenspanning is? Voorlopig staat mijn motorfiets voor op 36 en achter, geloof ik, op 38. Dit komt omdat ik zo nu en dan met een passagier rijd en bochten neem.
 
#47 ·
Benieuwd naar de bandenspanning. De aanbevolen waarde is voor maximale belasting, dus als ik door bochten zou gaan met een passagier, uiteraard niet met de knieën over de grond, maar toch maximale grip wil, wat wordt dan aanbevolen? Ook benieuwd hiernaar, ik woon in Central Cali waar het 's ochtends de hele dag 75-85 graden kan zijn, in tegenstelling tot sommige dagen dat het 80 graden is en waar ik rijd 95+ graden. Zou het aan te raden zijn om de bandenspanning te verlagen? Ik heb nog steeds de originele banden en moet de mijne binnenkort vervangen, heb net ~5.000 mijl gereden. Afgezien van ruw rijden en het voelen van grip limieten, hoe weet je wat een goede bandenspanning is? Voorlopig staat mijn motorfiets voor op 36 en achter op 38. Dit komt omdat ik af en toe met een passagier rijd en bochten neem.
De maximale koude psi op de band moet zo hoog zijn als je ooit gaat. Hij zal omhoog gaan als de band warm wordt en dat is oké. Houd er rekening mee dat op grote hoogte een bandenspanningsmeter niet correct leest. Op 10.000 voet leest hij ongeveer 5 psi hoger. Dus om de juiste maximale druk op 10.000 voet te krijgen, zet je hem 5 lbs hoger dan je wilt. Op 5.000 halveert u dat. Een bandenspanningsmeter leest correct op zeeniveau.

De TKC 80 achterband rijd ik 32 tot 34. Als de temperatuur drastisch verandert, moet je bijstellen. Ik heb altijd een compressor bij me.

Ik heb vandaag een Dunlop achterband gemonteerd en die is geschikt voor 41 psi. Ik rijd 34 tot 38.

Deze banden kunnen tegen een lage spanning omdat ze vrij stijf zijn. Ik zou ze niet te hard oppompen en zo een lange rit op de snelweg maken. Het midden van de TKC 80 zal snel slijten als je meer dan 34 psi rijdt.
 
#45 ·
Hoi bounddy,

Het is meer een kunst dan een wetenschap (het vinden van een goed compromis tussen grip en kilometers). Ik heb tientallen jaren gereden en gedaan wat de bandenwinkel aanbeveelde... en dat was prima... toen begon ik mijn eigen gevoel voor de instellingen te ontwikkelen, omdat de motoren responsiever en lichter werden, enz.

Dus het enige wat je kunt doen is een instelling een week proberen en dan veranderen... tot je op een dag een druk vindt die gewoon goed aanvoelt. Het mooie van het forum is dat je kunt ontdekken waar anderen plezier mee hebben en hoe ze het vinden, zodat je hun instellingen kunt proberen.

Er is dus nooit een "correcte" instelling voor jou in het bijzonder... eerder een bereik dat zou kunnen passen... Ik vond een video op het Blackbird-forum die het bekijken waard was... Ik kom terug en voeg hem snel toe... (y)

Aaaaah... Spartacus heeft het al gepost... (y)
 
  • Like
Reactions: bounddyy