Zoiets als de juiste bandenspanning bestaat niet
Nou, dat is een aandacht trekkende kop :laugh2:...... maar het is waar genoeg.
De handleiding van de eigenaar zal de maximale belaste drukken van het voertuig citeren voor solo onbelast gebruik, gewoon omdat ze bang zijn voor juridische aansprakelijkheidskwesties (bijv. 36F 42R).
Track jongens zullen lagere (maar niet "te lage") drukken gebruiken zoals 32psi, omdat ze op een gesloten racecircuit rijden en hun hete drukken consequent op optimale gripniveaus kunnen houden (bijv. ze zijn waarschijnlijk toch 36psi heet).
Dus stop met schrijven over wat correct is en begin na te denken over uw klimaat & rij-eisen en houd rekening met het merk band dat u gebruikt...... niet alle banden zijn blij met dezelfde druk die de handleiding aanbeveelt :wink2:.
Ik rijd geen "te lage druk"...... Ik rijd een koude setdruk van 34psi F en 36psi R op mijn lichte (233kg nat) SDGT en dat vertaalt zich in hete drukmetingen van +2 tot 3psi na een goede 5-10 km opwarmen op openbare wegen. Ik rijd alleen solo en voor een lange tour met beladen zadeltassen verhoog ik de achterkant meestal naar 37/38psi uit gewoonte en zou de voorkant op 35-36 kunnen laten draaien, maar het heeft niet echt zoveel effect..... geeft gewoon een paar dagen meer touren voordat ik moet controleren/bijvullen (en houdt rekening met koelere temperaturen op hoogte over de andere kant van onze Great Dividing Range......).
Dus als je denkt dat je max. 2up + bagage nodig hebt (d.w.z. ingesteld voor de maximale belasting van je motor), dan is dat prima - wees gewoon voorzichtig op natte wegen als je alleen solo + geen bagage hebt.
Je band zal niet instorten en een velg indeuken met 34psi koud (d.w.z. 36psi heet) - hoewel als je een behoorlijk slechte kuil raakt (een met "tanden") je een velg/crash kunt beschadigen, ongeacht de keuze van de bandenspanning (afhankelijk van de hoek van de klap/motorfiets leunhoek/diepte van het gat/etc.).
Ook heeft elk merk band een temperatuur die een optimaal evenwicht geeft tussen grip en levensduur. Een Michelin techneut vertelde me ooit dat ik voor Pilot Road 4's 35F & 37R moest rijden..... hij had gelijk, want ik heb veilige grip in nat weer en 20.000 km bandenlevensduur gehad voor vele sets PR4's op mijn Blackbird.
De SDGT met Angel GT's houdt van 34F & 36R voor solo onbelast werk hier in het Australische klimaat (ik heb momenteel 11.300 km en verwacht 15.000 km te halen voordat ik overstap op PR5's). Een maat over de sloot (in Nieuw-Zeeland) gooide zijn SDGT de weg af vanwege 'te hoge drukken'..... hij rijdt nu 34f 36r en heeft geen problemen).
Anderen (op SDR's) rijden zelfs nog lagere drukken, maar ze zitten allemaal boven de 30psi en ze rijden hard genoeg om ze op te warmen en in hun optimale temperatuurbereiken te houden...... Ik ben een simpele straatrijder en moet de weg delen met het verkeer, dus ik doe concessies voor slijtage en grip en gevoel (en ik heb geen sneeuw/koude omstandigheden, tenzij ik 2.000 km naar het zuiden reis.....:wink2

.
Vergeet de oude tijd niet - diagonaalbanden - de drukken waren (als ik me goed herinner) in de midden 20psi bereiken........ dus als je een slappeling bent die rondrijdt op banden die aan de zijkant uitpuilen en rondkruipen met 20psi...... dan heb je "te lage drukken" en loop je het risico op bandenpech/kralenscheiding/crashen.
Bedankt dat je mijn woedende tirade hebt verdragen, hè? :grin2: Ik hoop dat het de kwestie voor sommigen opheldert, en blijf met de rubberkant naar beneden:wink2:
Ps De vermelding over de onnauwkeurigheid van de TPMS....... Ik zou voorzichtig zijn met de meter waarmee je hem vergelijkt (ik had ooit een meter die 8psi fout was)....... om dit te omzeilen heb ik drie meters - Een "PCL" Engels gemaakte gegraveerde stick type, een "Bluepoint" US gemaakte wijzerplaat type en Michelin digitale batterij type..... ze zijn het allemaal eens met de TPMS (die natuurlijk alleen de hete druk leest die correleert met +2 tot +4psi, afhankelijk van hoe snel en hoe lang je hebt gereden voordat je test - bijv. 100kph+ zal +4psi zien over de koude temperatuurmeting).
Het is een persoonlijke keuze, maar zolang je een druk hebt rond de 32-36F en 34-38R markering, komt het goed - kies uiteraard het hogere bereik voor 2up rijden met bagage.
Eén ding om je tegenwoordig aan aan te passen, is dat banden meer silica bevatten dan in de afgelopen decennia, dus ze bieden geweldige grip en een lange levensduur zonder de oude behoefte om zeer harde maximale drukken te gebruiken op banden met een zachte compound...... in feite kan dat snelle slijtage veroorzaken.
Ps bijna vergeten...... niet alle banden zijn hetzelfde geconstrueerd - bijv. michelin PR1-2-3-4-5's zijn allemaal met Kevlar Belted Radials, terwijl Metzler/Dunlop/Pirelli/etc. Steel Belted Radial's zijn....... een kevlar belted band zal koeler draaien dan een stalen riem radial (en langer meegaan) maar zal langer duren om op te warmen van een koude start........ keuzes keuzes..... geen goed of fout.... je moet gewoon de juiste motorfiets & bandencombinatie selecteren voor de individuele behoeften/voorkeuren/etc........ makkelijk hè? :wink2: