KTM Forums banner

EXC - Zuiger vervangen na 135 uur?

19K views 4 replies 4 participants last post by  sfenn99  
#1 ·
Hé jongens... heb net 150 uur op mijn EXC500 gezet en hij loopt nog nooit zo goed.

Ververs religieus elke 15 uur de olie en doorloop tegelijkertijd de hele motorfiets (buiten het openen van de motor) om al het andere te controleren/repareren dat mogelijk niet goed werkt.

Merkt net dat de handleiding aangeeft dat de zuiger na 135 uur vervangen moet worden.
Is dit iets dat de meesten doen of is KTM overdreven met preventief onderhoud?

#2 ·
Ik ben geen eigenaar van die fiets. Mijn advies is afgeleid van vele andere merken en modellen voor vele jaren rijden, racen en motor bouwen voor alle soorten fietsen. Mijn advies is om compressie- en cilinderlektesten uit te voeren tijdens uw normale service-intervallen en probeer u geen zorgen te maken. Uw motor zal u vertellen wanneer hij moe of ziek wordt wanneer het een of het ander verandert of hij overmatige hoeveelheden motorolie begint te gebruiken of abnormale geluiden ontwikkelt of begint te roken of vermogen verliest. Ik hoopte dat andere eigenaren hun resultaten en meningen zouden geven, aangezien mijn suggesties meer van algemene aard zijn. Ik heb gehoord van 350 en andere 510 en 520 en 530 eigenaren die meer dan 500 uur hebben gereden met weinig problemen

• Like
Reactions: Axzon
#4 ·
Hallo Paco,
Ik heb een 18' 500exc met 330 uur / 18.000 km erop. (Canada) Ik heb net mijn leak down test gedaan en die was 5%, dus hij doet het erg goed. Ik heb de motor nog nooit geopend, behalve om de klepspeling te controleren/af te stellen. Ik rijd de mijne ook behoorlijk hard.
Ik hoop dat dit helpt.

#5 ·
Hey jongens....heb net 150 uur op mijn EXC500 en hij loopt nog nooit zo goed.

Ververs religieus de olie om de 15 uur en tegelijkertijd de hele motorfiets nalopen (buiten het openen van de motor) om alles te controleren/repareren wat mogelijk niet goed werkt.

Merkt net dat de handleiding voorschrijft om de zuiger te vervangen na 135 uur.
Is dit iets wat de meesten doen of overdrijft KTM met preventief onderhoud?
Heb een 2013 350 EXC-F 630 uur, 13.000 mijl. Alle originele interne onderdelen behalve een DT-kettinggeleider vroegtijdig. Olie verversen en filter om de 15 uur Motorex, meerdere luchtfilters EN TwinAir stofkap/voorfilters vaak geroteerd. Kleppen bleven binnen de specificaties, behalve dat er één keer 2 shims moesten worden vervangen. Leakdown was een cijfer tot voor kort, nu 16%. Slecht, slecht, verrast. Luchtlekgeluid uit het carter, bovenkant van het open nokkenasgebied, sinds het kleppendeksel eraf was. Maar ga het opnieuw testen omdat ik net heb gelezen over mogelijke klepgeleiderslijtage en vervolgens slecht klepcontact. Zal aandachtig luisteren bij uitlaat en inlaat. Laatste symptoom is erg moeilijk starten als hij koud is. Nieuw symptoom. Loopt echter prima.
Motor binnenkort openen. Onderdelen verzamelen. Alle nieuwe OEM-kleppenset, plan voor nieuwe zuiger (minimaal) en ringen, maar wil zien of de cilinderboring goed of slecht is, voor eventuele herbekleding of nieuwe cilinder. Zal controleren op speling aan de bovenkant van de drijfstang, krukasvrijheid voor zover ik kan controleren.