KTM Forums banner

SAS verwijderen beste optie?

1 reading
23K views 15 replies 9 participants last post by  lazycalm  
#1 ·
Wat is de beste SAS-optie?

#3 ·
#6 ·
Op de gen 1 is er veel geknetter bij het vertragen als de kat verwijderd is en de akra-map is geĂŻnstalleerd. De sas-verwijdering voorkomt dat onverbrande brandstof terug door de koppen wordt gestuurd, waardoor het geknetter en de brandstofgeluiden stoppen en perfect aanvoelt. Verwijdert ook de koolstoffilter onder de zitting en maakt wat opbergruimte vrij. Ik denk dat het verwijderen van de slangen die naar de koppen lopen ook een strakke uitstraling geeft.

#7 · (Edited)
SAS stuurt verse lucht in het uitlaatsysteem, bedoel je?

De hint zit in de naam, “Secodary AIR System”. Het injecteert verse lucht in de uitlaat om onverbrande koolwaterstoffen te verbranden voordat ze de uitlaat verlaten. Dit leidt tot lagere HC-emissies.

De HOOFDREDE om dit te doen is om een nauwkeurige a/f-verhouding te krijgen bij het afstellen.

#8 · (Edited)
Secundaire (ongemeten) lucht wordt in het uitlaatsysteem gepompt (meestal bij de uitlaatkleppen) om de katalysator sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen.
Koolstoffilter filtert de damp van de brandstoftank waardoor de brandstoftank kan ontluchten in het inlaatsysteem (meestal bij de gasklep/inlaatspruitstuk) om te worden verbrand via de verbrandingskamer.
Beide zijn noodzakelijke emissiecontrollers, maar voegen helaas dure zwakke punten toe aan verbrandingsmotoren. Het verwijderen van de kat betekent dat je geen secundaire lucht meer nodig hebt en het verwijderen van het canister betekent slechts iets meer uitstoot met een zeer klein gewichtsverlies. Beide hebben geen invloed op de afstelling, aangezien de afstelling wordt gedaan bij bedrijfstemperatuur (geen secundaire lucht) en de zuurstofsensoren compenseren voor de tankventilatie. De enige manier om de afr te veranderen, is door de basiskaarten te wijzigen en de doel-afr van de gesloten lus van de ecu te wijzigen of door de ecu te misleiden te denken dat een invoer anders is.

#11 · (Edited)
De kat die van mijn sdr kwam, woog 13+ lbs en de middelpijp woog ongeveer 2 lbs.
Ja, aanzienlijke gewichtsbesparing als dat is wat je zoekt (hoewel met verhoogde emissies). Maar je kunt nu ook het sas-systeem verwijderen, omdat het niet langer nodig is om de kat op te warmen. Je zult geen vermogens-/afr-voordeel behalen door sas te verwijderen, maar je hebt wel een minder dure, zwakke component.
Edit Ps: Houd er rekening mee dat je uitlaatgassen sterker zullen ruiken bij het verwijderen van de kat en dat de uitlaatgassen bij het verwijderen van sas rijker zullen ruiken bij een koude start. De moeite waard om op te merken als je in een afgesloten ruimte start.

#13 ·
De OEM-kit lijkt goedkoop te zijn. Waarom die niet gebruiken?

Ook een aanvullende vraag: zou het verwijderen van de SAS helpen om de motor-/uitlaattemperatuur te verlagen?

#15 ·
De uitlaattemperatuur daalt merkbaar als de sas samen met de kat wordt verwijderd. Slechts een lichte daling van de uitlaattemperatuur als de sas wordt verwijderd, maar de kat blijft zitten en de kat duurt langer om de efficiënte temperatuur te bereiken. Inefficiënte kat leidt tot problemen (foutcodes op sommige systemen en verstopping), dus ik zou de sas niet verwijderen, tenzij ik de kat verwijder. De motor draait echter nog steeds op normale bedrijfstemperatuur, hoewel het gemakkelijker is om de temperatuur te handhaven vanwege de lagere uitlaattemperatuur. Naar mijn mening helpt verwijderen ook de levensduur van de uitlaatklep. Maar wees je ervan bewust hoeveel luider de motorfiets zal zijn met kat/sas-verwijdering.

#16 ·
De uitlaattemperatuur daalt merkbaar als de sas samen met de kat wordt verwijderd. Slechts een lichte daling van de uitlaattemperatuur als de sas wordt verwijderd maar de kat blijft zitten en de kat duurt langer om de efficiënte temperatuur te bereiken. Inefficiënte kat zal leiden tot problemen (foutcodes op sommige systemen en verstopping) dus ik zou de sas niet verwijderen tenzij de kat wordt verwijderd. De motor zal echter nog steeds op normale bedrijfstemperatuur draaien, hoewel de temperatuur gemakkelijker te handhaven is door de lagere uitlaattemperatuur.
Imho, verwijderen zal ook de levensduur van de uitlaatklep helpen. Maar wees je bewust van hoeveel luider de motorfiets zal zijn met kat/sas verwijdering.
Hoi Mohawk,

Ik kaap je reactie om te kijken of je me hier kunt helpen.

Ik heb net de Akra euro5-uitlaatdemper voor mijn 690smc 2022 gekregen, en hij wordt geleverd met de kat gescheiden.
Nu, ik weet dat deze uitlaatdemper plug and play is, geen mapping vereist, maar ik dacht eraan om de Kat weg te laten.
Zal de motor zonder problemen draaien? Moet ik nog iets anders doen als ik hem zonder de Kat laat draaien? Zoals het verwijderen van SAS? Of kan ik het behouden en de kat toch weglaten?

Bedankt :)