KTM Forums banner

TPMS batterij/sensor vervanging

2 reading
10K views 7 replies 4 participants last post by  Mohawk  
#1 · (Edited)
De sensor van de achterband in mijn '16 GT deed er vandaag ongeveer 12 mijl over om aan te gaan. Ik vermoed dat de batterij binnenkort leeg kan zijn. Ik vermoed ook dat het ontwerp het simpelweg vervangen van de batterij erg moeilijk maakt.

Wat hebben jullie gedaan? Ik heb wel eens eerder batterijen vervangen, maar dat was een andere motor, een ander ontwerp. Aanbevelingen of bronnen voor vervangingen? Een set van 4 voor veel auto's kost ongeveer $30 dollar. Het OEM-onderdeel voor mijn GT kost bijna $80!

#2 ·
Zag een tijdje geleden een video van een man die de batterij van een KTM-sensor verving. Betrof het openknippen van de sensor, dus niet ideaal. Misschien zoeken op YouTube. Als alternatief zijn de KTM-sensoren rebranded Schrader-sensoren. Bekijk hun website, daar hebben ze de originele vervanging. Als alternatief heb ik ze op AliExpress gezien. Ter info: ik heb geen van bovenstaande geprobeerd omdat mijn sensoren nog niet defect zijn geraakt.

#3 ·
Ja, ik heb de video bekeken. De batterij vervangen van een van die "ingegoten" sensoren lijkt onhandig maar zeker te doen. Maar ik koop liever een nieuwe; word lui op mijn oude dag. Ik zal proberen te zoeken naar een Schrader, misschien op aliexp, etc.

Ik vraag me af waarom de onze zoveel duurder zijn dan sensoren voor auto's? Soort van als banden: kosten meer, kortere levensduur. Ach ja, gewoon de kosten van het zijn van een fietseigenaar.

#4 ·
Ik ben benieuwd wat je te weten komt. De eerste keer dat ik mijn voorband verwisselde, brak ik de sensor (nieuw voor TPMS, dus ik was vergeten dat hij erin zat), en dus kocht ik een gebruikte van een Facebook-groepslid om hem te vervangen. Ik zag absoluut geen gemakkelijke manier om de batterij te vervangen, dus ik gok dat de enige oplossing is om de sensor volledig te vervangen. En aangezien ze automatisch synchroniseren met het computersysteem... Ik neem aan dat je ook OEM moet kopen. Ik wil je niet de pret bederven, maar ik hoop dat je me ongelijk bewijst!

#6 ·
Mijn zoektocht tot nu toe is vruchteloos geweest. Het lijkt erop dat de OEM door Schrader wordt gemaakt en dat de Schrader-sensor in wezen voor dezelfde prijs wordt verkocht als het "KTM"-onderdeel, of ongeveer $80 dollar, plus belasting en verzendkosten. Dat is ongeveer 4-5 keer de kosten van een sensor voor veel auto's.

Het is ook merkwaardig dat ik op de KTM-forums maar weinig kon vinden over het vervangen van batterijen of de sensoren zelf. Ik had gedacht dat er meer zou zijn, gezien de geschatte levensduur van de batterij van slechts 5 jaar (volgens Schrader).

Ik was verrast te vernemen van de Schrader-website dat "de meeste motorongelukken worden veroorzaakt door te zachte banden". En al die tijd dacht ik dat de meeste werden veroorzaakt door links afslaande auto's.

#7 ·
Mijn zoektocht tot nu toe is vruchteloos geweest. Het lijkt erop dat de OEM wordt gemaakt door Schrader, en de Schrader-sensor wordt verkocht voor in wezen dezelfde prijs als het "KTM"-onderdeel, of ongeveer $80 dollar, plus belasting, en plus verzendkosten. Dat is ongeveer 4-5 keer de kosten van een sensor voor veel auto's.

Het is ook vreemd dat ik niet veel kon vinden op de KTM-forums over het vervangen van batterijen of de sensoren zelf. Ik had gedacht dat er met een geschatte levensduur van de batterij van slechts 5 jaar (per Schrader) meer zou zijn.

Ik was verrast te vernemen van de Schrader-website dat "de meeste motorongelukken worden veroorzaakt door te zachte banden". En al die tijd dacht ik dat de meeste werden veroorzaakt door links afslaande auto's.
Ik gok hier dat de batterijen leeg raken en dat mensen het niet merken/het niet schelen om ze te vervangen. Toen ik mijn sensor brak, lijmde ik hem weer aan elkaar en hij werkte een paar honderd kilometer prima voordat hij het weer begaf. Toen hij het begaf, was er geen foutmelding of waarschuwing, dus het was helemaal geen ongemak, tenzij ik specifiek de druk probeerde te bekijken, in tegenstelling tot de waarschuwing die je krijgt als hij laag is. Als er een dagelijkse waarschuwing zou zijn wanneer er een sterft/faalt, wed ik dat je veel meer discussies over het onderwerp zou hebben gezien!

#8 · (Edited)
Oké, dus toen ik moest kiezen tussen KTM of aftermarket TPMS, heb ik wat onderzoek gedaan. Dit is al een tijdje geleden, dus vergeef me mijn slechte geheugen.
Je hebt geen OEM-vervangingssensoren nodig, voor zover ik me herinner. Het is alleen de frequentie die ertoe doet. 433 MHz op mijn 890r, als ik me goed herinner. Dus als ik een aftermarket 433 MHz TPMS-sensor krijg en er maar één tegelijk vervang, zou deze automatisch moeten communiceren en zich registreren bij de KTM-regeleenheid. Je kunt op Aliexpress zoeken met het OEM-onderdeelnummer om vervangingen te vinden.
Edit: voorbeeld gevonden van adv rider.
Edit 2: gebruik met de Schrader-website het onderdeelnummer daar om op Aliexpress te zoeken. Ik denk dat dat is wat ik heb gedaan om mijn toekomstige vervangingen te vinden.