KTM Forums banner

KTM 1290 SUPER ADVENTURE R 2021 Schokken bij het gas geven

1 reading
42K views 60 replies 26 participants last post by  Emilesmith21  
#1 ·
Hallo allemaal! Ik heb een probleem met mijn 1290 SAR 2021. Bij lage toerentallen, als ik het gas opendraai, heb ik meerdere schokken... Ik stuur dit gewoon uit om te kijken of iemand anders hetzelfde probleem heeft. Vooral in de regenmodus, als ik bij lage toerentallen tussen 2500 tpm en 3000 tpm accelereer, schokt de motorfiets zo erg dat het soms gevaarlijk is als je in een bocht zit. Ik ben er gisteren in geslaagd dit gedrag te verminderen door de mtc en msr uit te schakelen. Het leek goed te gaan totdat ik in een krappe bocht met lage snelheid in de 2e versnelling probeerde het in dit scenario te testen en het deed het weer. Ging naar KTM, sloot de motorfiets aan op de computer, geen foutcodes maar er was een update voor de motor beschikbaar. Update van de motor gedaan maar het probleem is er nog steeds. Volgende dat onder de garantie vervangen moet worden is de gashendel.

Bedankt.

#2 ·
Hallo allemaal! Ik heb een probleem met mijn 1290 SAR 2021. Bij lage toerentallen, als ik het gas opendraai, heb ik meerdere schokken... Ik schiet dit er gewoon uit om te kijken of iemand anders hetzelfde probleem heeft. Vooral in de regenmodus, als ik bij lage toerentallen tussen 2500 tpm en 3000 tpm accelereer, schokt de motorfiets zo erg dat het soms gevaarlijk is als je in een bocht zit. Ik ben er gisteren in geslaagd dit gedrag te verminderen door de mtc en msr uit te schakelen. Het leek goed te gaan tot ik in een krappe bocht met lage snelheid in de 2e versnelling probeerde het in dit scenario te testen en het deed het weer. Ging naar KTM, sloot de motorfiets aan op de computer, geen foutcodes, maar er was een update voor de motor beschikbaar. Update van de motor uitgevoerd, maar het probleem is er nog steeds. De volgende stap om te vervangen onder de garantie is de gashendel.

Bedankt.
Mijn Superduke GT was erg schokkerig bij lage toerentallen. Ik veranderde de brandstoftoevoer bij lage toerentallen door Rotty-brandstofdongles toe te voegen en dat verhielp het. Deze motoren draaien af fabriek erg arm en onregelmatig bij lage toerentallen en de dongles pakken dat aan. Ik weet niet zeker of dat jouw probleem is, maar bij mij werkte het.

#3 ·
Mijn Superduke GT was erg schokkerig bij lage toeren. Ik veranderde de brandstoftoevoer bij lage toeren door Rotty-brandstofdongles toe te voegen en dat verhielp het. Deze motoren draaien af fabriek erg arm en onregelmatig bij lage toeren en de dongles pakken dat aan. Ik weet niet zeker of dat jouw probleem is, maar het werkte voor mij.
Bedankt voor het sturen. Ik heb net een gloednieuwe motor gekocht en hij zou prima moeten werken zonder meer geld uit te geven direct na het kopen ervan. Je weet wat ik bedoel. Ik ben gewoon op zoek naar mensen die hetzelfde probleem hebben en KTM het oplost. Het is volkomen onacceptabel. Hoe dan ook, nogmaals bedankt!

#4 ·
Ik heb dit, of een vergelijkbaar, probleem met mijn 2021 SAS. Tussen 2500 - 3500 als ik het gas geef, misschien 40-60% vol, dan krijg ik af en toe een enorme ruk van de motor. Het is als een misfire, binnen een halve seconde wordt het vermogen afgesneden en dan weer vol en heeft het effect van een enorme ruk. Mijn motor had ongeveer 2500 mijl gereden en het begon waarschijnlijk ongeveer 500 mijl geleden. Er lijken een paar mensen met hetzelfde probleem te zijn en het wordt beschreven in een YouTube-video hier (
). De mijne is echter niet zo erg als die van de man in de video, maar ik heb hem maandag bij mijn lokale KTM-dealer geboekt.

Ik heb het geprobeerd in de straat- en regenmodus en krijg hetzelfde gedrag. Ook mijn quickshifter is nog nooit perfect geweest (af en toe weigert hij omhoog te schakelen en dus moet ik de koppeling intrekken), dus als test heb ik hem uitgeschakeld en het lijkt iets beter te zijn, maar het is zo moeilijk te zeggen omdat het niet vaak gebeurt (meer R&D-mijlen nodig). Ik vermoed echter dat de QS erbij betrokken kan zijn. Verder denk ik aan brandstoffilters (betekent denk ik de tank leegmaken) of een soort softwarefout. Sommige mensen op die YT-link hebben gesuggereerd dat de voet de shifter zou kunnen raken, maar de mijne is nergens in de buurt.

#5 ·
Hallo allemaal! Ik heb een probleem met mijn 1290 SAR 2021. Bij lage toerentallen, wanneer ik het gas opendraai, heb ik meerdere schokken... Ik schiet dit er gewoon uit om te kijken of iemand anders hetzelfde probleem heeft. Vooral in de regenmodus, wanneer ik bij lage toerentallen tussen 2500 tpm en 3000 tpm accelereer, schokt de motorfiets zo erg dat het soms gevaarlijk is als je in een bocht zit. Ik ben er gisteren in geslaagd dit gedrag te verminderen door de mtc en msr uit te schakelen. Het leek goed te gaan tot ik in een krappe bocht met lage snelheid in de 2e versnelling probeerde het in dit scenario te testen en het deed het weer. Ging naar KTM, sloot de motorfiets aan op de computer, geen foutcodes maar er was een update voor de motor beschikbaar. Update van de motor gedaan maar het probleem is er nog steeds. Volgende dat onder de garantie vervangen moet worden is de gashendel.

Dank u.
Hoi!

Ik heb hetzelfde probleem! Het is niet schokkerig.
De stroom valt een fractie van een seconde volledig uit.
Mijn motor had vanaf dag één een probleem.
Als hij nat wordt, gaat het motorlampje branden.
Foutcodes geven volgens de dealer een snelheidssensor aan.

Dit misfire-probleem heeft me bijna doen crashen.
Op de weg komt de stroom terug na de misfire, eenmaal op een grindweg gebeurde het en de motor sloeg volledig af en blokkeerde het achterwiel in een bocht. Moest naar huis om van broek te wisselen...

Ik ben echt bang dat dit een langdurig probleem wordt.
Het gebeurt één of twee keer per rit en soms niet.

Kocht de mijne gloednieuw van Din Mc in Zweden. SAR 2021.

#6 ·
Hallo, ik heb mijn Adventure R nu drie weken en er pas 700 mijl mee gereden, geen problemen mee, hij loopt tot nu toe perfect. Ook mijn vriend heeft er een gekocht en heeft geen problemen met de zijne. Ik zal posten als ik problemen begin te krijgen.

#7 ·
Hallo allemaal, nieuw hier op het forum. Ik heb een 1290 SAS in de VS en ik heb hetzelfde probleem als in de video. De motor zou overslaan als ik het gas loslaat en dan versnel, rond de 3500 tpm. Het voelt niet als slepen, schokken of aarzeling, want een fractie van een seconde verliest hij volledig vermogen. Hier zijn nog een paar kenmerken:

• Gebeurt tot nu toe in versnelling 3-6
  • Gebeurt met QS+ en MTC MSR uit
  • Gebeurt met warme of koude motor
Ik zal meer informatie toevoegen als ik me meer herinner.

Als je hetzelfde probleem hebt, help dan om het aan je dealer te melden, zodat ze meer zichtbaarheid krijgen.

Mijn motor staat al 3 weken bij de dealer en ze beweren dat KTM USA zegt dat het geen probleem is, hoewel een flink aantal mensen in Europa het vliegwiel heeft vervangen en het probleem heeft opgelost.

Ik ben zo gefrustreerd en voel me volledig hulpeloos dat ik net een nieuwe motor heb gekocht met dit ernstige probleem en ermee vastzit.

#9 ·
Hallo,
Nieuw op het forum en inderdaad KTM-eigenaar, nadat ik een maand geleden van een R1200GS ben overgestapt naar een nieuwe Super Adventure S en er dol op ben. Ik ben gevestigd in het VK.
Ik hoop dat ik hier kan helpen, want ik heb precies hetzelfde probleem gehad als een paar eigenaren hier. Ik heb contact gehad met mijn dealer en het is nu een bekend probleem met een oplossing. Er is onlangs een werkplaatsbulletin naar alle dealers gestuurd met advies over de oplossing.
Er is een probleem met de bewerking van de ontstekingsrotor. In sommige gevallen is er een opening waar de 'tanden' zijn weggefreesd en is er een onnauwkeurigheid waar er nog een lichte schaduw is van de voormalige tanden die de ontsteking oppikt. Als dit gedeelte lichtjes wordt gevijld, verdwijnt het probleem.
In mijn geval werkte dit niet, maar de hoofdtechnicus mat de opening tussen alle tanden tot op 0,1 mm en vond onnauwkeurigheden in hun grootte en openingen ertussen, die aanzienlijke verschillen vertoonden.
Het bulletin adviseerde een vervangende rotor (onderdeel van $1000), waarvan ik er zeker van ben dat het het zal oplossen. Uiteraard onder garantie.
Het is beschikbaar in het KTM-dealernetwerk en zou een bekende oplossing over de hele wereld moeten zijn.

#15 ·
Hoi,
Nieuw op het forum en inderdaad KTM-eigenaar, nadat ik een maand geleden van een R1200GS ben overgestapt naar een nieuwe Super Adventure S en er dol op ben. Ik ben gevestigd in het VK.
Ik hoop dat ik hier kan helpen, want ik heb precies hetzelfde probleem gehad als een paar eigenaren hier. Ik heb contact gehad met mijn dealer en het is nu een bekend probleem met een oplossing. Er is onlangs een werkplaatsbulletin naar alle dealers gestuurd met advies over de oplossing.
Er is een probleem met de bewerking op de ontstekingsrotor. In sommige gevallen is er een opening waar de 'tanden' zijn gefreesd en is er een onnauwkeurigheid waar er nog een lichte schaduw is van de voormalige tanden die de ontsteking oppikt. Als dit gedeelte iets wordt gevijld, verdwijnt het probleem.
In mijn geval werkte dit niet, maar de hoofdtechnicus mat de opening tussen alle tanden tot op 0,1 mm en vond onnauwkeurigheden in hun grootte en openingen ertussen, die aanzienlijke verschillen vertoonden.
Het bulletin adviseerde een vervangende rotor (onderdeel van $1000), waarvan ik er zeker van ben dat het het zal oplossen. Uiteraard onder garantie.
Het is beschikbaar in het KTM-dealernetwerk en zou een bekende oplossing over de hele wereld moeten zijn.
Weten ze dit bij KTM???

#10 ·
Hallo allemaal! Ik heb een probleem met mijn 1290 SAR 2021. Bij lage toerentallen als ik het gas opendraai, heb ik meerdere schokken... Ik schiet dit er gewoon uit om te kijken of iemand anders hetzelfde probleem heeft. Vooral in de regenmodus, als ik bij lage toerentallen tussen 2500 tpm en 3000 tpm optrek, schokt de motorfiets zo erg dat het soms gevaarlijk is als je in een bocht zit. Ik ben er gisteren in geslaagd dit gedrag te verminderen door de mtc en msr uit te schakelen. Het leek goed te gaan totdat ik in een krappe bocht met lage snelheid in de 2e versnelling probeerde het in dit scenario te testen en het deed het weer. Ging naar KTM, sloot de motorfiets aan op de computer, geen foutcodes maar er was een update voor de motor beschikbaar. Update van de motor uitgevoerd maar het probleem is er nog steeds. De volgende stap om te vervangen onder de garantie is de gashendel.

Dank u.
Ja, ik heb een enkele schok op 3000/3200 tpm bij het opendraaien van het gas, niet altijd maar vaak genoeg om erg vervelend te zijn. Heb het naar Ktm gebracht, ze hebben een paar dingen gecontroleerd maar het doet het nog steeds.

#11 ·
Hallo allemaal! Ik heb een probleem met mijn 1290 SAR 2021. Bij lage toerentallen, als ik het gas opendraai, heb ik meerdere schokken... Ik schiet dit er gewoon uit om te kijken of iemand anders hetzelfde probleem heeft. Vooral in de regenmodus, als ik bij lage toerentallen tussen 2500 tpm en 3000 tpm accelereer, schokt de motorfiets zo erg dat het soms gevaarlijk is als je in een bocht zit. Ik ben er gisteren in geslaagd dit gedrag te verminderen door de mtc en msr uit te schakelen. Het leek goed te gaan totdat ik in een krappe bocht met lage snelheid in de 2e versnelling probeerde het in dit scenario te testen en het deed het weer. Ging naar KTM, sloot de motorfiets aan op de computer, geen foutcodes, maar er was een update voor de motor beschikbaar. Update van de motor gedaan, maar het probleem is er nog steeds. De volgende stap om te vervangen onder de garantie is de gashendel.

Bedankt.
Ja, hier hetzelfde 1290 adventure r 2021 3000/3200 tpm bij het opendraaien van het gas

#13 ·
Hallo allemaal! Ik heb een probleem met mijn 1290 SAR 2021. Bij lage toerentallen, wanneer ik het gas opentrek, heb ik meerdere schokken... Ik schiet dit er gewoon uit om te kijken of iemand anders hetzelfde probleem heeft. Vooral in de regenmodus, wanneer ik bij lage toerentallen tussen 2500 tpm en 3000 tpm accelereer, schokt de motorfiets zo erg dat het soms gevaarlijk is als je in een bocht zit. Ik ben er gisteren in geslaagd dit gedrag te verminderen door de mtc en msr uit te schakelen. Het leek goed te gaan totdat ik in een krappe bocht met lage snelheid in de 2e versnelling probeerde het in dit scenario te testen en het deed het weer. Ging naar KTM, sloot de motorfiets aan op de computer, geen foutcodes, maar er was een update voor de motor beschikbaar. Update van de motor uitgevoerd, maar het probleem is er nog steeds. De volgende stap om te vervangen onder de garantie is de gashendel.

Dank u.
Net als de mijne, bent u erin geslaagd het probleem op te lossen?

#14 ·
Hoi mensen, ben net naar een dealer in Oxford geweest, Premier Bikes UK! Vertelde ze over schokken en uitvallen... Ze zeiden dat alles in orde was... Ik nam een motor en binnen 2 minuten weer hetzelfde!!! Ik ben er zo geïrriteerd over!!! Heeft iemand een oplossing?

#16 ·
De mijne deed hetzelfde. KTM heeft mijn dealer het probleem een paar dagen laten oplossen en uiteindelijk de rotor besteld en gezegd dat het volgende week klaar zal zijn. Blijkbaar hadden ze een partij met slechte magnetisme die de problemen veroorzaakte??? Nou ja, hopelijk werkt het.

#25 ·
Hoi, mijn 1290 Super Adv R 2022 doet hetzelfde, meestal in bochten en als je iets agressiever gas geeft bij het uitkomen, of gewoon plotseling snel wilt accelereren, meestal in de Race-modus. Het is inderdaad eng als je een trap verwacht en er een paar milliseconden iets is als een sterke terugtrekking. Heb het niet bij elke rit, misschien bij de tweede. Tot nu toe staat de teller op 3000 km. Heb het bij de 1000 km service aan de dealer gemeld, hij heeft er niet veel aandacht aan besteed. De volgende keer zal ik aandringen, benieuwd naar de reactie.

#26 ·
Als het gebeurt in hetzelfde toerentalbereik rond de 3000 tpm, dan is dat zeker het probleem. Zorg ervoor dat ze het repareren. Ik heb een reis van 3000 mijl gemaakt na het vervangen van het vliegwiel en het heeft nooit een probleem gehad.

#27 ·
Heb een nieuwe 2023 SDGT net ingereden en nu in Spanje op tour - 1500 mijl. Als ik rond de 3000 tpm zit en het gas half of meer opent om uit haarspeldbochten te komen, dan slaat hij mis. Ik kan het op verzoek laten gebeuren, hoge versnelling rond de 3k en het gas voor meer dan de helft opent en hij slaat mis. Voet nergens in de buurt van de quickshifter. Hopelijk kan de dealer het bij mijn terugkeer oplossen.

#28 ·
Ik bezit een S.D GT 2023 en heb dezelfde vermogensdip bij acceleratie in de 3e-6e versnelling vanaf ongeveer 3000 tpm.

Heb me voorbereid op de onderhoudsbeurt in het voorjaarsseizoen om mijn motorproblemen te laten verhelpen! En ik hoop dat ze uw advies ter harte nemen dat de Rotor-eenheid de reden is voor het schokkerige gedrag.
/// Groeten: Thomas

#29 ·
Ik bracht het naar de dealers die erop reden en ze konden het probleem niet vinden. Ik zei hen dat ze het terug moesten nemen, 45 km/u in de 2e versnelling, 58 km/u in de 3e of 109 km/u in de 6e versnelling en het gaspedaal moesten opentrekken - gegarandeerde misslag. Gebeurde met de monteur en ze hebben de software gewist en opnieuw geïnstalleerd met tech pack - helaas heeft dit nu een probleem veroorzaakt met de quickshifter. Ze hebben de alternator cover eraf gehaald en foto's gemaakt van de slecht bewerkte rotor voor KTM om deze week te bekijken. Het wordt aangesloten op KTM Oostenrijk om naar de quickshifter te kijken. Slechts een maand oud!!