KTM Forums banner

Bandenspanningssensor

1 reading
18K views 13 replies 9 participants last post by  fxstein  
#1 ·
De bandenspanningssensor achter op mijn 1290SAS uit 2018 is ermee gestopt. Is dat altijd een indicatie dat deze vervangen moet worden? Of is er een andere mogelijke oplossing?

#2 ·
Voor zover ik weet, zijn de meeste doe-het-zelf tpms-diagnostische tools (Autel, Foxwell etc.) alleen geprogrammeerd om op 99% van de auto's te werken. Als je erachter kunt komen of de KTM tpms ook op andere auto's wordt gebruikt, kun je een doe-het-zelf tool proberen, anders is het een trip naar je KTM dealer die de sensor kan testen met hun Diagnostic Tool.
ATB
Rob

#5 ·
Voortbordurend op je bericht hier... Als de TPMS-sensor volledig is vervangen (in plaats van alleen te boren om bij een batterij te komen)... Hoe synchroniseer je ze opnieuw met de machine?

Ik heb mijn voorste kapot gemaakt bij het verwisselen van een band (vergat dat hij er zat :()), en dus heb ik een nieuwe op mijn bureau liggen die wacht om geĂŻnstalleerd te worden. Het enige wat ik nog niet heb uitgezocht, is hoe ik ze moet synchroniseren als ze eenmaal zijn geĂŻnstalleerd.

#6 ·
Ik haak hier aan op je bericht... Als de TPMS-sensor volledig wordt vervangen (in plaats van alleen te boren om bij een batterij te komen)... Hoe synchroniseer je ze dan met de machine?

Ik heb mijn voorste kapot gemaakt bij het verwisselen van een band (vergeten dat hij er zat :()), en dus heb ik een nieuwe op mijn bureau liggen die wacht om te worden geĂŻnstalleerd. Het enige wat ik nog niet heb uitgezocht, is hoe ik ze moet synchroniseren als ze eenmaal zijn geĂŻnstalleerd.
Ik had een soortgelijk probleem - ik ben gewoon doorgereden totdat ik de band moest vervangen. Ik kocht een nieuwe sensor, maar maakte foto's van het serienummer voordat hij met de nieuwe band werd geĂŻnstalleerd (de dealer vertelde me om het tpms-serienummer te documenteren voordat ik hem installeerde).

Ik kreeg te horen dat hij het automatisch zou moeten herkennen, maar zo niet, dan zou ik terug moeten naar de dealer en zou de foto met de serienummers nodig zijn. Het werkte vanzelf, dus geen bezoek aan de dealer.
Dit was op mijn 2018 SDR (Gen2) en ik heb de nieuwe sensor in april van dit jaar geplaatst. Het was een gemakkelijke vervanging.

#10 ·
Ik denk dat ik tot nu toe geluk heb gehad, want ik heb nog nooit een voertuig gehad dat de bandenspanning meet. Mijn goedkope mechanische meter werkt altijd. De auto van mijn vrouw en dochter heeft deze dingen, en ik wed dat ze me ertoe aanzetten om het op mijn volgende vrachtwagen te krijgen. Ze hebben me mijn eerste automatische versnellingsbak en airbags laten nemen toen ik mijn huidige vrachtwagen uit 2007 kocht, de vorige was uit 1993.

#11 ·
Even ter info voor de toekomst en niet 100% zeker, maar de sensoren zullen mogelijk alleen zichzelf koppelen als ze één voor één worden vervangen. Als je ze allebei moet vervangen... laat er dan eerst één synchroniseren met een rit voordat je de andere vervangt en rijd (synchroniseer) opnieuw.
En zoals eerder vermeld, foto's van de units en bewaar al het referentiemateriaal dat bij de sensoren wordt geleverd (doos, etc.)

#14 ·
Even ter informatie voor de toekomst en niet 100% zeker, maar de sensoren zullen mogelijk alleen zichzelf koppelen als ze één voor één worden vervangen. Als je ze allebei moet vervangen... laat er dan één synchroniseren met een rit voordat je de andere vervangt en rijd (synchroniseer) opnieuw.
En zoals eerder vermeld, foto's van de units en bewaar al het referentiemateriaal dat bij de sensoren wordt geleverd (doos, etc.)
Correct. Eén voor één. Moet dat doen wanneer ik wissel tussen straatbanden en de 50/50's. Werkt prima. Wissel de achterkant, rijd ongeveer 2 mijl en het registreert de nieuwe TPMS, wissel dan de voorkant. Nogmaals na 2 mijl pakt het de andere nieuwe TPMS op.
Het is de enige manier voor de motor om de positie (voor vs. achter) te kennen.

#13 ·
Zag het hier niet vermeld staan, dus even ter info voor degenen die het niet weten. KTM-sensoren zijn normale Schrader Gen 2-sensoren. Schrader #3142M.

Misschien elders goedkoper verkrijgbaar, behalve bij KTM.