KTM Forums banner
21 - 33 of 33 Posts
@oldfella, ik kom binnenkort bij je langs zodat we samen op die 26 motoren kunnen rijden.

Ik heb in het verleden meer dan een dozijn enduro- en sportmotoren gehad en de 425 pond zware Honda Nighthawk 700S was misschien wel de leukste. Meer recentelijk kocht ik in 2018 een nieuwe Honda Goldwing en verkocht die binnen 24 maanden. Ik vond hem comfortabel, als een ligstoel, maar met 845 pond, slechts 97,8 pk en 108 pound-feet koppel, voelt het alsof je op een grote, dikke, traag reagerende walvis rijdt. Ik vond het ook niet fijn dat je de koffer of zijkoffers niet kon verwijderen, en mijn helm kon niet in de koffer of een van beide zijkoffers worden opgeborgen omdat ze de grootte van de opbergruimte in 2018 hadden verkleind ten opzichte van eerdere modellen.

Na die walvis, ik bedoel, Gold Wing, kocht ik een 525 pond zware 2015 BMW R1200RT. Ik vond het lichtere en wendbaardere gevoel meteen prettig, maar ik vond hem een beetje saai. Hij beweert 125 pk te hebben, maar de trage respons voelt als 70 pk. Hij klinkt ook als een grasmaaier en de zit was te krap voor ritten langer dan 3 uur. Ik heb onlangs de hele dag met de BMW K1600GTL Exclusive van een vriend gereden met mijn vrouw. Zij vond het comfort erg prettig, en met 708 pond en 160 pk bij 6750 tpm en 129 lbs koppel bij 5250 tpm vond ik het een veel aangenamere rit in vergelijking met de Gold Wing Whale. Op de tweede dag haalde ik de achterkoffer van de K1600 af en reed ik alleen, en die machine heeft veel vermogen!!

Ik ben van plan om binnenkort op de KTM 1290 SAS te rijden, en ik weet zeker dat hij met 485 lbs drooggewicht, 160 pk bij 9000 tpm en 101 lbs koppel bij 6500 tpm een genot zal zijn.
Heb je ooit de nieuwe SAS getest? Zo ja, dan zou ik graag je feedback en perspectief willen…

Gisteren de sas meegenomen om over grind- en onverharde wegen te jagen en wat een geweldige, veelzijdige machine. Hij verslindt de tolweg en maakt de B-wegen in het proces glad, maar het passagierscomfort is gering voor ons stellen van boven de 60.

Ik heb net mijn 2022 SAS gekregen en ben er voorlopig dol op. Het is waar dat er een wiebel is als je een hoge snelheid bereikt. Ik had een HD Vrod en die wiebelde nauwelijks vanwege het gewicht.
Ik moet wennen aan de SAS. Ik ben ook 1,65 m lang, dus ik ben dol op de preload-instelling waarmee ik haar 20 of 30% kan laten zakken en veilig één voet op de grond kan zetten.
Ik kijk ernaar uit om er wat kilometers mee te rijden.

In conflict... Ik heb de kans om een gloednieuwe 2022 SAS of een gebruikte 2022 SAR met slechts 1900 mijl te kopen. Ik was op zoek naar de SAS, maar aangezien ik offroad ga kamperen en nu alleen nog een CRF300L Rally offroad rijd, is de SAR verleidelijk. Reacties worden zeer gewaardeerd. Op 59-jarige leeftijd heb ik ongeveer 600.000 mijl aan rijervaring achter de rug, voornamelijk toeren en woon-werkverkeer en veel bospaden in NM en Colorado om te kamperen. Ik denk dat beide geschikt zullen zijn voor mijn lengte van 1,75 m, waarbij ik me moet uitrekken. Bedankt.

Wie aarzelt, verliest. De SAR werd vanmorgen verkocht voordat de dealer zelfs maar openging. Ze wisten dat ik zou komen kijken toen ze opengingen (120 mijl verderop). Verspilde reis.

Je hebt al een 890 adv en ofwel S of R in de 1290 zal alleen maar beter zijn op de weg. Koop de S als je wilt upgraden en er agressieve banden op wilt leggen.

Mijn nieuwe sdr werd geteisterd door mtc-fouten totdat ik de volledige akra-uitlaat erop zette en de servo elimineerde, maar mijn sas is vrij van problemen geweest. Ik verwacht dat u blij zult zijn met de nieuwe aankoop.

Bedankt Steve59. Ik zal nu een draad moeten starten waarin ik vraag welke spaakwielen ik voor de SAS moet gebruiken. Ik heb berichten gelezen waarin mensen zeiden dat ze de R-wielen gebruiken, maar bij de dealer hier zeiden ze dat dat een probleem is met de spatbord.

Heeft iemand daadwerkelijke ervaring met de KTM 1290 SAS-motorfiets om eventuele voor- en nadelen te delen die ik moet weten voordat ik een aankoop doe?
Ik heb nu een jaar een 2021 SAS. Ik rijd al ongeveer 50 jaar en besloot over te stappen op een adventure-motorfiets nadat ik met pensioen ging en van de VS naar Spanje verhuisde. Mijn vorige motoren in de States waren een Hayabusa en een Ninja 14.

De Super Adventure S is een behoorlijk goede motorfiets, maar het hangt er echt van af wat je zoekt. We hebben veel bergwegen waar ik woon en de S voelt aan als een comfortabelere, oversized sportmotor op die wegen. Ik vind het niet zo fijn op de snelweg omdat de trillingen na een tijdje vervelend worden. Een deel van de reden dat ik een adventure-motorfiets kreeg, was omdat er hier veel onverharde en grindwegen zijn, maar na een jaar heb ik er nauwelijks op gereden. De hoogte van de S maakt me ongemakkelijk bij een stop met een duopassagier achterop. Ik sta op mijn tenen en ben bang dat ik mijn evenwicht kan verliezen. Het voelt voor mij ook alsof de KTM ondergegeerd is. Hij heeft genoeg vermogen om het voorwiel in de derde versnelling op te tillen en dat vertelt me dat hij meer dan genoeg vermogen heeft om een hogere versnelling te trekken. Ik ben dol op de adaptieve cruise control.

Mijn andere wegmotor is een K1200 GT uit 2006. Het is de betere motorfiets op de snelweg en ik denk comfortabeler als je een rustiger tempo aanhoudt. Hij heeft een goede motor, stuurt goed en ik heb hem liever met z'n tweeën. Ik hou niet van de lompe transmissie en de windbescherming is te goed op warme dagen. Ik heb deze motorfiets ingeruild voor de R1150 GS die ik voor mijn KTM had, omdat ik twee jaar lang een motorfiets met beperkt vermogen nodig had totdat ik mijn A-rijbewijs kreeg. De BMW bleek een betere motorfiets te zijn dan ik had verwacht.

Uiteindelijk is de KTM de motorfiets die ik meeneem voor een leuke rit van een halve dag. De BMW is de motorfiets die ik meeneem om te cruisen, vooral met mijn vrouw. Ik geniet van het rijden op de KTM, maar geen van beide is precies wat ik zoek. Misschien bestaat zo'n motorfiets niet.

Zou ik hem aanbevelen? Dat hangt er echt van af. Hij is niet perfect, maar hij is best goed. Als je op zoek bent naar een grote adventure-motorfiets die de meeste dingen goed doet en vermogen heeft om te verbranden, wil je er misschien een overwegen. Als je een meer gematigde adventure-motorfiets wilt, overweeg dan de BMW. Als je veel geld wilt uitgeven aan een adventure-motorfiets, neem dan een Ducati.

Maar als je niet van plan bent om off-road te gaan, zul je misschien merken dat er betere keuzes zijn die veel minder kosten.

21 - 33 of 33 Posts