KTM Forums banner

Welke lithiumbatterij gebruikt u?

21K views 114 replies 36 participants last post by  Lowrance  
#1 ·
Geïnteresseerd om te zien wat het populairste merk (en specifieke batterij) is

Hoe lang heb je het al?
Eerdere ervaring met het merk?
Problemen om op te merken?

Bedankt (y)

NB Geen behoefte aan opmerkingen van lood/zuur batterij luddieten, andere negatievelingen, lithium vleermuis complottheoretici etc etc..... BEDANKT :)

#2 ·
Noco NLP14. Ik heb het denk ik al ongeveer een jaar. Heeft mijn leven veranderd. Veel hardnekkige gremlins opgelost. Geen problemen met opstarten, zelfs niet in de winter. Weegt een derde van de standaard Yuasa.

#4 ·
Ik kocht oorspronkelijk een BikeMaster BMP14-FP, de aanbevolen maat voor mijn gen 1 SDR. Het leek ongeveer hetzelfde te werken als de Yuasa die het verving, totdat de temperaturen daalden tot in de jaren 50. Ik probeerde elke lithiumtruc uit het boek, maar het wilde de motorfiets gewoon niet starten toen de temperaturen de 50°F naderden.

Ik kocht toen een AntiGravity ATX-12-HD. Het heeft geweldig gewerkt zo laag als ik het heb getest, tot in de midden 40's, zonder merkbaar prestatieverlies. Het heeft ook een herstartfunctie die ik nog niet heb hoeven proberen. Duur, maar erg mooi.

#8 · (Edited)
Als je voor het eerst een lithiumbatterij vastpakt, voelt het als een vergissing. Ze zijn zo licht dat ze aanvoelen als een Ikea-prop.
dit is zo waar, het voelt alsof je bent opgelicht en een lege batterijbehuizing hebt gekocht, ze zijn zo licht.

Ik gebruik de antigravity met herstart al iets meer dan een jaar, het is geweldig geweest en ik zal er nog een kopen voor mijn andere motor als de huidige agm sterft.

#9 ·
Image

Image

Zoals anderen al hebben gezegd, zijn lithiumbatterijen domweg licht. Je zult denken dat je bent opgelicht met een lege doos als je hem oppakt. Zoals de foto laat zien, heb ik een Noco NLP14 in de mijne. Tot nu toe is het geweldig. Het is echter pas een maand geleden geïnstalleerd, dus ik kan nog niets zeggen over de levensduur.

#11 ·
Eerdere celontwerpen hebben een koudetemperatuurprobleem doordat ze een hoge interne weerstand hebben als de cellen koud zijn. Een poster hierboven noemde het aanzetten van de grootlichten om de batterij op te warmen. Wat ze doen, is dat die hoge interne weerstand warmte in de batterij genereert, zodat de cellen opwarmen en kunnen presteren. Op de eerste versie van de batterij die ik op de 540 gebruikte, moest ik de startmotor een paar seconden indrukken als de batterij koud was. De propeller bewoog niet eens, omdat alle energie in de batterij bleef. Ik wachtte ongeveer twee minuten tot de warmte zich in de batterij had verspreid en drukte toen opnieuw op de startmotor met goede resultaten. Nieuwere LiFo-cellen zijn veel, veel beter bij koude temperaturen (kijk maar naar het opladen van elektrische voertuigen wanneer ze LiFo gebruiken in plaats van LiPo en je zult zien dat de dingen echt zijn verbeterd). Fietsaccu's die deze cellen gebruiken, zullen veel beter werken, zoals sommige posters hebben aangegeven.

#18 ·
Antizwaartekracht ATZ10 RE-START Lithium-Ion batterij. Ik heb ze al meer dan een jaar, een in mijn 2013 RC8 en een in mijn 2023 SDR EVO. Helemaal geen problemen. De ene keer dat ik hem leeg liet lopen door de beveiligingstracker die de hele tijd op mijn SDR draaide, werd verholpen door simpelweg op de RESTART-knop op de batterij zelf te drukken. Het gaf hem genoeg stroom om meteen te starten. Hou van deze batterijen.
Image

#40 ·
Antigravity ATZ10 RE-START Lithium-Ion batterij. Ik heb ze al meer dan een jaar, een in mijn 2013 RC8 en een in mijn 2023 SDR EVO. Geen problemen. De ene keer dat ik hem leeg liet lopen door de beveiligingstracker die de hele tijd op mijn SDR draaide, werd verholpen door simpelweg op de RESTART-knop op de batterij zelf te drukken. Het gaf hem genoeg stroom om meteen te starten. Ik ben dol op deze batterijen. View attachment 118251
Dit is degene die ik ook gebruik. Helemaal geen problemen!

#19 ·
Ik heb 2 Shorai's gehad waar ik een tijdje oké resultaten van had - ik heb een shorai-oplader gebruikt. Beide werkten geweldig tot ze het niet meer deden. Ze leken niet de langzame achteruitgang te hebben die je ziet bij normale batterijen. Gewoon geweldig en dan dood zonder voorafgaande waarschuwing. Misschien probeer ik er weer een vanwege de hierboven genoemde voordelen?

#22 · (Edited)
Zoals het vandaag toevallig gebeurde, heb ik mijn bestelling geplaatst voor...NOCO NLP14 Lithium batterij 4204114 NOCO GENIUS 2A Slimme batterijlader en -onderhouder 4204005 NOCO GC002 Oogconnector 4204038 Mijn shortlist was Antigravity, Noco en Shorai. Eén ding dat ik onderzocht, was of er 'complicaties' zouden kunnen zijn met garantieclaims buiten de VS, waar alle drie de fabrikanten gevestigd zijn. Ik vond de Antigravity-batterijen erg leuk, maar ze hebben de vreemdste kijk op het vervangen van batterijen onder garantie. Omdat dit een premium batterijmerk is (met bijpassend prijskaartje), was ik verrast door het volgende... Drie jaar op een afgestudeerde basis. Er wordt slechts ÉÉN batterijvervanging gegeven onder garantie. 1-12 maanden — Gratis vervanging 13-18 maanden — 75% korting op de adviesprijs 19-24 maanden — 50% korting op de adviesprijs 25-36 maanden — 30% korting op de adviesprijs Spreekt naar mijn mening niet tot AG's vertrouwen in zijn eigen batterijen! Shorai - hun garantie van 3 jaar lijkt goed, maar alle informatie die ik vond, verwees naar klanten in de VS. Geen reactie op mijn vragen aan Shorai met verzoeken om informatie over hoe de garantie buiten de VS werkt :( Ik kon niet achterhalen wie de Britse importeur/distributeur is om het te vragen. Noco - 5 jaar garantie (o_O), goede Britse importeur/distributeur die behulpzaam was, veel echt goede feedback van gebruikers (hetzelfde geldt trouwens voor AG), Noco USA heeft gereageerd, goede specificaties.... en een geweldige prijs (y) Ik heb ook een van deze besteld....
Image

#23 ·
Andy heeft zijn aankoop al gedaan, maar even een follow-up voor iedereen die de thread over onderzoek vindt. Het is ongeveer 6 weken geleden dat ik de SDR heb gereden en hem vandaag heb uitgerold, mijn antigravity startte bij de eerste poging. Vroeg lithium had zijn problemen, maar moderne met een goed batterijbeheersysteem zijn een gemakkelijke gewichtsbesparing en een solide stroombron.

#25 ·
Dus - mijn ervaring vandaag (2023 1290 EVO). Ik kreeg de Noco van mijn broer omdat zijn motor niet start (overgestapt op een V8 van 4 cilinders)... voordat ik hem erin zette, meet ik 13,6 V. OEM was 12,8 V... Ik had 5 'brandstofpompstoringen' in 20 minuten rijden. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik niet meer thuis zou komen. Moest stoppen, uitzetten, opstarten en rijden zolang het me toeliet. Eng spul op wegen van 55 mph!

Kwam thuis, wisselde de OEM terug, reed 60 mijl zonder problemen.

Ik offer elke keer gewicht op voor betrouwbaarheid.

#26 ·
Dus - mijn ervaring vandaag (2023 1290 EVO). Ik heb mijn broers Noco gekregen omdat hij zijn motor niet start (omgewisseld naar een V8 van 4-cilinder)... voordat ik hem erin stop, meet ik 13,6v. OEM was 12,8v...
Welk model batterij, zou een NLP14 voor de Super Duke moeten zijn.
Je zegt dat de batterij van een auto kwam... Ik denk dat het een heel andere specificatie zal zijn?

#34 ·
Ik kan me niet herinneren wat de laaduitgang van de fietsen is, maar ik herinner me dat ik het cijfer in het handboek van de eigenaar (of misschien het reparatiehandboek) heb gezien.

..waarvan ik er op dit moment geen toegang toe heb.

@Thrak410 ....moet zeggen dat ik dacht dat een hogere CCA nodig zou zijn (veel zwaardere vliegwiel en riem aangedreven hulpstukken om rond te draaien).
En een auto zou een algemene stroomopname hebben die veel hoger is dan die van een fiets... minstens twee keer zoveel lichten, elektrische kachel / luchtcirculatieventilator, ICE, ruitenwissermotor, verwarmde achterruit zo niet voorruit ook.... misschien verwarmde stoelen... en al het andere dat ik vergeten ben)

Ik ben geen expert, maar als de batterij geschikt was voor een auto (specifieke auto's), denk ik dat Noco het als zodanig zou verkopen?

#35 ·
Ik kan me niet herinneren wat de laaduitgang van de fietsen is, maar ik herinner me dat ik het cijfer in het handboek van de eigenaar (of misschien het reparatiehandboek) heb gezien.

..waarvan ik er op dit moment geen toegang toe heb.

@Thrak410 ....moet zeggen dat ik dacht dat een hogere CCA nodig zou zijn (veel zwaardere vliegwiel en riem aangedreven hulpstukken om te laten draaien).
En een auto zou een algemene stroomafname hebben die veel hoger is dan die van een fiets... minstens twee keer zoveel lichten, elektrische kachel / luchtcirculatieventilator, ICE, ruitenwissermotor, verwarmde achterruit, zo niet voorruit ook.... misschien stoelverwarming... en al het andere dat ik vergeten ben)

Ik ben geen expert, maar als de batterij geschikt was voor een auto (specifieke auto's), denk ik dat Noco het als zodanig zou verkopen?
Je gaat ervan uit dat het een dagelijks gereden auto is, dat is het niet. Het is een autocross-auto die geen koplampen, airconditioning, ruitenwissers, enz. gebruikt. Ongeacht, al die stroomafname zou door de dynamo worden afgehandeld zodra de auto is gestart.