KTM Forums banner
41 - 58 of 58 Posts
De handleiding vermeldt op pagina 134 het volgende:

Voor 36 PSI koud
Achter 42 PSI koud

MAAR, geen indicatie of dat voor solo of solo met passagier is.

Eerlijk gezegd, het lijkt een fout in de handleiding.

Heeft iemand de juiste basisnummers voor een solo rijder op een 2016 1290r.

Het lijkt erop dat verschillende modeljaren verschillende aanbevolen bandenspanningen hadden.

Bedankt!
Het hangt af van de banden. Als je bij de TKC 80 blijft, moet je er rekening mee houden dat de achterband een maximale koude psi heeft van 34 psi. De voorkant heeft een waarde van 39 psi.

De meeste mensen doen te veel lucht in de achterband. De aanbevolen druk ligt ver boven de maximale druk voor die achterband.

Benieuwd naar de bandenspanning. De aanbevolen waarde is voor maximale belasting, dus als ik door bochten zou gaan met een passagier, uiteraard niet met de knieën over de grond, maar toch maximale grip wil, wat wordt dan aanbevolen? Ook benieuwd hiernaar, ik woon in Centraal-Californië, waar het 's ochtends, als ik vertrek, de hele dag 75-85 graden kan zijn, in tegenstelling tot sommige dagen dat ik vertrek bij 80 graden en waar ik rijd, het 95+ graden is, zou het dan aan te raden zijn om de bandenspanning te verlagen? Ik heb nog steeds de originele banden en moet de mijne binnenkort vervangen, heb net ~5.000 mijl bereikt. Afgezien van ruw rijden en het voelen van grip-limieten, hoe weet je wat een goede bandenspanning is? Voorlopig staat mijn motorfiets voor op 36 en achter, geloof ik, op 38. Dit komt omdat ik zo nu en dan met een passagier rijd en bochten neem.

Hoi bounddy,

Het is meer een kunst dan een wetenschap (het vinden van een goed compromis tussen grip en kilometers). Ik heb tientallen jaren gereden en gedaan wat de bandenwinkel aanbeveelde... en dat was prima... toen begon ik mijn eigen gevoel voor de instellingen te ontwikkelen, omdat de motoren responsiever en lichter werden, enz.

Dus het enige wat je kunt doen is een instelling een week proberen en dan veranderen... tot je op een dag een druk vindt die gewoon goed aanvoelt. Het mooie van het forum is dat je kunt ontdekken waar anderen plezier mee hebben en hoe ze het vinden, zodat je hun instellingen kunt proberen.

Er is dus nooit een "correcte" instelling voor jou in het bijzonder... eerder een bereik dat zou kunnen passen... Ik vond een video op het Blackbird-forum die het bekijken waard was... Ik kom terug en voeg hem snel toe... (y)

Aaaaah... Spartacus heeft het al gepost... (y)

• Like
Reactions: bounddyy
Benieuwd naar de bandenspanning. De aanbevolen waarde is voor maximale belasting, dus als ik door bochten zou gaan met een passagier, uiteraard niet met de knieën over de grond, maar toch maximale grip wil, wat wordt dan aanbevolen? Ook benieuwd hiernaar, ik woon in Central Cali waar het 's ochtends de hele dag 75-85 graden kan zijn, in tegenstelling tot sommige dagen dat het 80 graden is en waar ik rijd 95+ graden. Zou het aan te raden zijn om de bandenspanning te verlagen? Ik heb nog steeds de originele banden en moet de mijne binnenkort vervangen, heb net ~5.000 mijl gereden. Afgezien van ruw rijden en het voelen van grip limieten, hoe weet je wat een goede bandenspanning is? Voorlopig staat mijn motorfiets voor op 36 en achter op 38. Dit komt omdat ik af en toe met een passagier rijd en bochten neem.
De maximale koude psi op de band moet zo hoog zijn als je ooit gaat. Hij zal omhoog gaan als de band warm wordt en dat is oké. Houd er rekening mee dat op grote hoogte een bandenspanningsmeter niet correct leest. Op 10.000 voet leest hij ongeveer 5 psi hoger. Dus om de juiste maximale druk op 10.000 voet te krijgen, zet je hem 5 lbs hoger dan je wilt. Op 5.000 halveert u dat. Een bandenspanningsmeter leest correct op zeeniveau.

De TKC 80 achterband rijd ik 32 tot 34. Als de temperatuur drastisch verandert, moet je bijstellen. Ik heb altijd een compressor bij me.

Ik heb vandaag een Dunlop achterband gemonteerd en die is geschikt voor 41 psi. Ik rijd 34 tot 38.

Deze banden kunnen tegen een lage spanning omdat ze vrij stijf zijn. Ik zou ze niet te hard oppompen en zo een lange rit op de snelweg maken. Het midden van de TKC 80 zal snel slijten als je meer dan 34 psi rijdt.

PS de 400 kg Harley 1340 Road Kings die we reden, interesseerde het niet welke spanning we reden, dus we deden er 38/40 in - ze waren zo zwaar dat ze nooit slipten.......... :LOL:....... foto 1 is bij 75 mph bij 104F op de I-40 naar Pheonix, en foto 2 vertelt zijn eigen verhaal.

Attachments

• Like
Reactions: Twist
Ik was eind april in Death Valley en het was rond de 100 graden Fahrenheit. Ik ging omhoog en stak de bergen over naar South Lake Tahoe. Op 1 mei ging ik naar Yosemite en moest ik twee keer omdraaien omdat de weg vanwege de sneeuw was afgesloten. Uiteindelijk ben ik op US 50 aangekomen.

Ik rijd 40/42 in de gtl omdat de achterkant onstabiel wordt als hij laag wordt. Mijn sdr wordt harder belast, ik probeer altijd de rand te pakken (heb nog 1/2'' te gaan) dus rijd ik iets lager op 34-36f/36-38r en soms op 38 op de pr5 voel ik nog steeds dat de achterband begint te glijden in bochten.

Proost Steve59....... Ik heb hetzelfde gevoel met mijn 15.000 km oude R5 achterband als ik er 38 psi koud in doe..... dus ik rijd maximaal 36 psi en hoewel hij aan het einde van zijn levensduur is, voelt hij nog steeds gripvast aan - houd er rekening mee dat de Michelins een Kevlar-gordelband zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de stalen gordelbanden van Metzler etc..... dus Kevlar in de constructie zorgt ervoor dat ze sowieso koeler lopen, en ze te hard oppompen voorkomt gewoon dat de compound in zijn optimale temperatuurzone werkt.

Mijn R5 achterband voelt als :poop: bij alles boven de 37 psi ;) (ik doe er om dezelfde reden nooit meer dan 36 psi in de voorband...... en vreemd genoeg betekent het profiel van de R5's dat ik nog steeds een chicken strip van 10 mm ongebruikte band op de achterkant heb, terwijl ik, dezelfde rijder, dezelfde wegen, de randen van de Angel GT's aanraakte ........ en ze hebben allemaal dezelfde maat/profiel stempel op het karkas o_O.

(y)

Attachments

• Like
Reactions: steve59
De handleiding, op pagina 134, vermeldt het volgende:

Voor 36 PSI koud
Achter 42 PSI koud

MAAR, geen indicatie of dat voor solo of solo met passagier is.

Eerlijk gezegd, het lijkt een fout in de handleiding.

Iemand de juiste basiscijfers voor een solorijder op een 2016 1290r?

Het lijkt erop dat verschillende modeljaren verschillende aanbevolen bandenspanningen hadden.

Bedankt!
Ik heb mijn waarschuwingsgadget voor lage bandenspanning uitgeschakeld, omdat ik de voorkeur geef aan veel betere tractie dan die hogere drukken me zullen bieden. Ik rijd meestal 30 +/- 3 F en R, tenzij ik gewoon rondcruise, dan pomp ik ze wat meer op om slijtage te besparen.

Zoiets als de juiste bandenspanning bestaat niet

Nou, dat is een aandacht trekkende kop :laugh2:...... maar het is wel waar genoeg.

De handleiding van de eigenaar zal de maximale belaste drukken van het voertuig citeren voor solo onbelast gebruik, gewoon omdat ze bang zijn voor juridische aansprakelijkheidskwesties (bijv. 36F 42R).

Track-mannen zullen lagere (maar niet "te lage") drukken gebruiken zoals 32psi, omdat ze op een gesloten racecircuit rijden en hun warme drukken consequent op optimale gripniveaus kunnen houden (bijv. ze zijn waarschijnlijk toch 36psi warm).

Dus stop met schrijven over wat correct is en begin na te denken over je klimaat & rij-eisen en houd rekening met het merk band dat je gebruikt...... niet alle banden zijn blij met dezelfde druk die de handleiding aanbeveelt :wink2:.

Ik rijd geen "te lage druk"...... Ik rijd een koude ingestelde druk van 34psi F en 36psi R op mijn lichte (233kg nat) SDGT en dat vertaalt zich in warme drukmetingen van +2 tot +3psi na een goede 5-10 km opwarmen op openbare wegen. Ik rijd alleen solo en voor een lange tour met beladen zadeltassen verhoog ik meestal de achterkant tot 37/38psi uit gewoonte en zou de voorkant op 35-36 kunnen zetten, maar het heeft echt niet zo veel effect..... geeft gewoon een paar dagen meer touren voordat ik moet controleren/bijvullen (en houdt rekening met koelere temperaturen op hoogte over de andere kant van onze Great Dividing Range......).

Dus als je denkt dat je max. 2up + bagage nodig hebt (d.w.z. ingesteld voor de maximale belasting van je motor), dan is dat prima - wees gewoon voorzichtig op natte wegen als je alleen solo + geen bagage hebt.

Je band zal niet instorten en een velg deuken met 34psi koud (d.w.z. 36psi warm) - hoewel als je een behoorlijke kuil (een met "tanden") raakt, je een velg/crash kunt beschadigen, ongeacht de bandenspanningskeuze (afhankelijk van de hoek van de klap/motorfiets leunhoek/diepte van het gat/etc.).

Ook heeft elk merk band een temperatuur die een optimaal grip-levensbalans geeft. Een Michelin-technicus vertelde me ooit dat ik voor Pilot Road 4's met 35F & 37R moest rijden..... hij had gelijk, want ik heb veilige grip bij nat weer en 20.000 km levensduur van de banden gehad voor vele sets PR4's op mijn Blackbird.

De SDGT met Angel GT's houdt van 34F & 36R voor solo onbelast werk hier in het Australische klimaat (ik heb momenteel 11.300 km en verwacht 15.000 km te halen voordat ik overstap op PR5's). Een maat over de sloot (in Nieuw-Zeeland) gooide zijn SDGT de weg af vanwege 'te hoge drukken'..... hij rijdt nu 34f 36r en heeft geen problemen).

Anderen (op SDR's) rijden zelfs lagere drukken, maar ze zitten allemaal boven de 30psi en ze rijden hard genoeg om ze op te warmen en ze in hun optimale temperatuurbereiken te houden...... Ik ben een loutere straatrijder en moet de weg delen met het verkeer, dus ik doe concessies voor slijtage en grip en gevoel (en ik heb geen sneeuw/koude omstandigheden, tenzij ik 2.000 km naar het zuiden reis.....:wink2:).

Vergeet de oude dagen niet - diagonaalbanden - de drukken waren (als ik me goed herinner) in de midden 20psi-bereiken........ dus als je een slappeling bent die rondrijdt op banden die aan de zijkant uitpuilen en rondkruipen met 20-nog wat psi...... dan heb je "te lage drukken" en loop je gevaar op bandenpech/kralenscheiding/crashen.

Bedankt dat je mijn woedende tirade hebt verdragen, hè? :grin2: Ik hoop dat het de kwestie voor sommigen opheldert, en blijf met de rubberkant naar beneden:wink2:

Ps De vermelding over de onnauwkeurigheid van de TPMS....... Ik zou voorzichtig zijn met de meter waarmee je het vergelijkt (ik had ooit een meter die 8psi fout was)....... om dit te omzeilen heb ik drie meters - een "PCL" Engels gemaakte gegraveerde stick type, een "Bluepoint" US gemaakte dial type en Michelin digitale batterij type..... ze zijn het allemaal eens met de TPMS (die natuurlijk alleen de warme druk leest die correleert met +2 tot +4psi, afhankelijk van hoe snel en hoe lang je hebt gereden voordat je test - bijv. 100 km/u+ zal +4psi zien over de koude temperatuurmeting).

Het is een persoonlijke keuze, maar zolang je een druk rond de 32-36F en 34-38R markering hebt, komt het goed - kies uiteraard het hogere bereik voor 2up rijden met bagage.

Eén ding om je tegenwoordig aan aan te passen, is dat banden meer silica bevatten dan in de afgelopen decennia, dus ze bieden geweldige grip en een lange levensduur zonder de oude behoefte om zeer harde maximale drukken te gebruiken op banden met een zachte compound...... in feite kan dat snelle slijtage veroorzaken.

Ps bijna vergeten...... niet alle banden zijn hetzelfde geconstrueerd - bijv. michelin PR1-2-3-4-5's zijn allemaal Kevlar Belted Radials, terwijl Metzler/Dunlop/Pirelli/etc. Steel Belted Radial's zijn....... een kevlar belted band zal koeler lopen dan een stalen riem radial (en langer meegaan) maar zal langer duren om op te warmen van een koude start........ keuzes keuzes..... geen goed of fout.... moet gewoon de juiste motorfiets & bandencombinatie selecteren voor de individuele behoeften/voorkeur/etc........ makkelijk hè? :wink2:
Bandenspanningsfetisjist!! Hoera

Echt waar?

Heb je de post gelezen en de inhoud en context begrepen?.....

Merk op wanneer het geschreven is...? Jaren geleden.....:confused:

Denk je dat je waarde hebt toegevoegd aan de community sinds je een paar maanden geleden lid bent geworden? đź’¨

Veel gerespecteerde rij-instructeurs behandelen TP in video's en praktijksessies. Geen hogere wiskunde, geen nieuwe technologie.... Ik weet er al meer dan 50 jaar van af, heb geleerd van mijn eigen ramp en koppigheid, en van snellere jongens.

Je bent welkom om het oneens te zijn.... misschien weet je meer dan ik, en dat is oké.....;).

Forumregels bevorderen hoffelijkheid en respect - dus bedankt maat.....graag gedaan 🤔....

(y)

WIL ECHT dat de TPMS-drempels door de rijder kunnen worden aangepast (rolt HARD met de ogen). Ik rijd graag sportiever met mijn GT, omdat ik er sportieve banden op heb...maar er is die verdomde waarschuwingsmelding...zucht. Volgende keer dat ik de Stealership bezoek, laat ik de monitoring helemaal uitschakelen, zoals ik op mijn R heb gedaan.

Echt waar?

Heeft u de post gelezen en de inhoud en context begrepen?.....

Let op wanneer het is geschreven...? Jaren geleden.....:confused:

Denk je dat je waarde hebt toegevoegd aan de community sinds je een paar maanden geleden lid bent geworden? đź’¨

Veel gerespecteerde rij-instructeurs behandelen TP in video's en praktijksessies. Geen hogere wiskunde, geen nieuwe technologie.... Ik weet er al van sinds het grootste deel van mijn 50 jaar rijden, heb geleerd van mijn eigen ramp en koppigheid, en van snellere jongens.

Je bent welkom om het oneens te zijn hoor.....je weet misschien meer dan ik, en dat is oké.....;).

Forumregels bevorderen hoffelijkheid en respect - dus bedankt vriend.....graag gedaan 🤔....

(y)
Hoera lolol ha, klootzak

Hooray lolol ha , twat
Bedankt maat,...(y)

Voel je je nu beter nu je dat van je af hebt gezet.....:LOL:

Begin met het werken aan bericht #4, maar verspil je angst niet aan mij, er zijn hier nog veel meer doelen om na te streven.

Ik heb je "genegeerd", dus doe hetzelfde voor mij als je wilt en speel met de anderen.;)

41 - 58 of 58 Posts